Prøv avisen

Flere skifter fitnesscentret ud med naturen

Skift svedlugt ud med duften af skovbund, lyder et af rådene fra Søren Malling, der står bag bogen om udendørsfitness. - Foto fra bogen. Foto: Hans@madsenfoto.dk

Flere og flere danskere flytter træningen fra fitnesscentret og ud i naturen, og en ny bog giver råd og vejledning til at komme i gang med at motionere i det fri

Skift svedlugt ud med duften af skovbund. Undgå at kigge op i et lysstofrør og se i stedet på en blå himmel. Og drop lyden af høj popmusik til fordel for fuglefløjt.

Sådan lyder opskriften på øget sundhed og velvære ifølge forfatteren til bogen ”Træn i det fri - leg dig til en stærk krop med Outdoor Fitness,” der netop er udkommet på forlaget Strandberg Publishing.

For Søren Malling, der har over 30 års erfaring med behandling af skader hos elitesportsudøvere, sværger til at motionere i naturen.

”Man bliver gladere og mere afstresset af at træne udenfor i naturskønne omgivelser end inde i et fitnesscenter. Min erfaring er, at går jeg ud i sol eller regn, kommer mine sanser i spil, imens jeg bevæger mig, og det giver en ekstra dimension,” siger Søren Malling.

Outdoor Fitness - udendørs fitness - er en motionsform, som kombinerer løb med styrketræning, og hvor ens egen krop og en træningselastik er det eneste nødvendige udstyr. Søren Malling fremhæver desuden flere fordele:

”Når du træner udenfor, undgår du svedlugt, betaling for medlemskab og høj musik, du ikke selv har valgt. For mig har det at træne udenfor været en øjenåbner, og der er også forskning, der viser, at du bliver mindre stresset, hvis du træner i grønne omgivelser,” siger han.

Søren Mallings bog kommer i slipstrømmen af en ny tendens, hvor det bliver mere og mere populært at træne udendørs. Flere store fitness-kæder som Fitness World og Fitness dk har valgt at oprette udendørshold.

Og i en omfattende undersøgelse fra 2010 af danskernes vaner inden for kost, rygning, alkohol og motion (KRAM-undersøgelsen) fra Statens Institut for Folkesundhed, svarer omkring 40 procent, at de ofte dyrker motion i skoven, i grønne områder og lignende tæt på bopælen. Gader, veje og fortove i nærheden af hjemmet er også populære.

Til sammenligning er de mest populære steder at motionere indendørs i et motions- eller fitnesslokale, hvor 24 procent ofte motionerer, og hjemmet, hvor 21 procent ofte motionerer. I 2011 satte en anden undersøgelse fra Idrættens Analyseinstitut, Idan, fed streg under motion i det fri som danskernes foretrukne træningsarena.

Her fremgik det, at mere end hver tredje voksne dansker dyrker en eller flere idrætsformer i naturen. Cirka hver tredje er aktiv på vejen, fortovet og lignende, mens cirka hver fjerde er idrætsaktiv i fitnesscentre.

Maja Pilgaard er medforfatter på den omtalte undersøgelse og idrætsanalytiker hos Idan. Hun ser tendensen med at træne udendørs som en forlængelse af et øget fokus på og interesse for det naturlige. Hun peger på, at det tilbage ved årtusindskiftet var et hit med store træningscentre, wellness og indendørs spa, men at vi efter finanskrisen har fået en lidt anden opfattelse af sundhed.

”I en lang periode har det været trendy, at tingene er naturlige, og de ideologiske værdier, der hænger sammen med den tendens, stemmer fint overens med at dyrke idræt i naturen. Vi vender tilbage til rødderne med økologi, yoga og hjemmestrik og nu også motion i det fri,” siger hun.

Flere kommuner har da også valgt at bakke op om danskernes lyst til at træne i det fri.

De investerer i stigende grad i udendørsfaciliteter og gør det til en del af deres kommunale idrætspolitik i stedet for kun at tænke motion i mursten. Desuden er der flere steder blevet nemmere at få adgang til kajak, roning og havnebade med fokus på helårsbadning, bemærker Maja Pilgaard.

Undersøgelser viser også, at tilgængeligheden og afstanden til naturen er afgørende for, om den bliver brugt. Derfor har Naturstyrelsen arbejdet på at gøre naturen mere tilgængelig og brugbar.

Maja Pilgaard peger desuden på den fleksibilitet, som træning i det fri giver mulighed for i en travl hverdag med mange timer foran computeren, transport frem og tilbage eller børn, der skal hentes og bringes. Dog fremhæver hun også, at netop det at kunne tilrettelægge sin træning selv kræver høj selvjustits. For når man er uafhængig af både abonnement og faste aftaler, kan det være mere fristende at blive hjemme i sofaen.

Det problem kommer Søren Malling imidlertid uden om ved at have faste aftaler med andre mennesker, der dyrker Outdoor Fitness.

”Jeg kom fra at løbe lange ture alene til at træne med andre, så for mig handler det også om fællesskab. Man taler sammen, griner sammen, hjælper hinanden, og venskaber opstår. Der er kort til latter og velmenende drillerier, når man ligger og ser lidt klodset ud under en øvelse i skovbunden.“