Seniorskribent: Øjenkontakt og smil i kassen sælger varer

Mon nogen af dem, der arbejder i butikker, ved, at de er til for kundernes skyld?

I sin beretning fra hverdagslivet skriver Lis M. Frederiksen om oplevelsen af at handle i et supermarked. Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix

NOGle STEDER FØLEr man sig bare velkommen. Det gælder også i supermarkeder. Efterhånden sidder de alle sammen i kassen rundtomkring og siger ”ha’ en god dag” eller ”ha’ en god aften”. Men det kommer ud vidt forskelligt. Rutinemæssig afliren. Øjnene er nede på båndet, og medarbejderen er allerede i gang med at køre en ny portion igennem tælleapparatet uden overhovedet at se op på kunden. Andre ser op, får øjenkontakt og siger ”ha’ en god dag” på en måde, der lyder oprigtig. Måske får man et lille smil med oveni, og du pakker dine varer sammen og går ud af butikken med en god fornemmelse i maven, selvom du måske er kunde nummer 200 den dag.