Telefonkultur lammer restaurantbesøg

En af lektor Johannes Andersens pointer er, at måltidskulturen bliver undergravet af digitale gadgets som smartphones.

På en populær amerikansk restaurant i New York var der klager fra kunderne over for lange ventetid, skriver The Meta Picture. Det fik restauranten til at undersøge problemets årsag og omfang. Man analyserede overvågningsbilleder fra 2004 og sammenlignede dem med billede fra juli i år, og man kunne se, hvordan omgangen med smartphonen satte sit præg på restaurantbesøget.

I 2004 gik der otte minutter fra gæsterne havde sat sig, til de var klar til at bestille. Seks minutter efter, fik gæsterne deres første drinks.

I 2014 så billedet anderledes ud. Når folk havde fået et bord, åbnede de deres telefon og ikke menukortet. 7 ud af 45 gæster kaldte på tjenerne og viste dem telefonen. Denne kontakt tog fem minutter.

Da analysefirmaet siden vendte tilbage til tjenerne, kunne de fortælle, at de i flere tilfælde havde hjulpet kunderne med at komme på nettet. Efterfølgende blev gæsterne kontaktet af tjenerne, som ikke var klar til at bestille, for mange var på nettet. Der gik i gennemsnit 21 minutter, før gæsterne var klar til at bestille. 26 ud af 45 gæster brugte i gennemsnit tre minutter på at tage billeder af maden. 27 ud af 45 bad tjeneren tage et billede af dem. 9 ud af 45 gæster sendte deres mad tilbage til køkkenet for at få den genopvarmet.