Hvis McDonalds ikke havde lov til at reklamere for 'CoinOffers' på tv, ville færre børn og unge være overvægtige.
Det er konklusionen i en ny undersøgelse blandt 13.000 børn i USA. Hvis alle fastfoodreklamer blev totalt forbudt på tv, ville antallet af overvægtige børn i alderen 3-11 år falde med 18 procent, skriver Science Daily.
Også teenagere ville blive påvirket med 14 procent færre overvægtige.
- Vi har vidst et stykke tid, at overvægtighed blandt børn har fået tag i vores kultur, men kun lidt forskning er blevet udført for at identificere tv-reklamer som en mulig årsag, siger Shin-Yi Chou fra Lehigh University, der har været med til at udføre undersøgelsen.
I løbet af 30 år er antallet af overvægtige børn mere end tredoblet. Undersøgelser peger på, at omkring hvert sjette barn i skolen er overvægtig. Derudover har undersøgelser peget på, at reklamer for slik og sodavand stort set er rykket væk fra de danske tv-skærme, men i stedet findes på internettet og børns mobiltelefoner.