Rigtige kristne spiser fisk i pinsen

Rødtunge flamberet i tequila er et godt bud på rigtig pinsemad

Rødtungen er en fladfisk, en rigtig pinsedagsspise når den flamberes og – måske – kan vække erindringen om pinseunderet. –
Rødtungen er en fladfisk, en rigtig pinsedagsspise når den flamberes og – måske – kan vække erindringen om pinseunderet. –. Foto: .

Selvfølgelig skal der spises fisk i pinsen! At undlade det, er som at droppe anden til jul og servere pizza i stedet. Jesus må have været vild med fisk. Det første, han spiste efter sin opstandelse, var nogle grillede fisk. Igennem adskillige år har jeg pinsedag tilberedt rødtunger flamberet i tequila. Pinseberetningen handler om, hvordan Guds ånd som røde tunger af ild kom over disciplene. Det illustreres stærkt, når der sættes en tændstik til tequilaen og flammerne dramatisk vælter op omkring rødtungerne. Indimellem har jeg ikke kun fornemmelsen af, at jeg serverer pinsen på en tallerken. Flammerne får mig også til at tænke på den bøn, som Grundtvig har til Helligånden for os forkyndere. Tunger af ild og prædiken mild/giv dem, du salver og sender. Det er Jan Lindhardt, der har lært os at spise fisk i pinsen. Og selv om han af den grund en overgang måtte døje med tilnavnet fiskoppen, så har Danmark taget ideen til sig. Pinsen har fået fisk i mund. Ser vi bort fra lammekødet, er der heller ikke noget mad, der har knyttet så mange bibelske for-tællinger til sig som fisk. Først og fremmest er fisken et oldkirkeligt frelsersymbol. Men den er også med i mange af de nytestamentlige beretninger. Engang bespiste Guds søn tusinder af mennesker med fem brød og nogle få fisk. En anden gang var nogle af Jesu disciple ude at fiske. Selv om de havde arbejdet hele natten, havde de intet fanget. Men Jesus beder dem prøve igen, og straks er deres net fulde af fisk.