Materialisme
1. Forbrug og identitet
Forbruget former mig

Jeg køber den jeg er

Ifølge eksperter er den moderne forbruger blevet en kreativ individualist. Vi bruger indkøb til at vise andre, hvem vi er, og til at forstå os selv. Bagsiden af medaljen er de mennesker, som mister kontrollen over forbruget

Forbruget er blevet vor tids ledestjerne

Forbrug er ikke bare blevet vores foretrukne måde at vise, hvem vi er, men også den ledestjerne, vi bruger til at navigere i livet, lyder det fra eksperter

Købeafhængighed

Købemani: Psykiatrifonden vurderer, at 300.000 danskere lider af købemani. Manien er endnu ikke godkendt som diagnose, men flere fagfolk peger på, at lidelsen - ligesom for eksempel ludomani - ved næste revision af verdenssundhedsorganisationen WHO's diagnosesamling vil komme på listen over godkendte sygdomme.
 

En købemanikers bekendelser

En sygelig trang til at shoppe fik en respekteret regnskabschef til at sætte sin families økonomi over styr og stjæle flere hundredetusinder kroner fra sin arbejdsgiver. I dag venter hun på afgørelsen af sin anden dom for bedrageri

Købemanikere lider i julemåneden

Forbruget hos mennesker med sygelig trang til at købe boomer, fordi resten af befolkningens juleindkøb legitimerer deres trang til at købe over evne

2. Forbrug i familien
Forbrug

Oplevelser er det store gavehit

Danskerne vil i år bruge 8,2 milliarder kroner i julehandelen. Af disse penge går en stigende del til oplevelsesgaver som hotelophold og madkurser. Vi er ved at løbe tør for gaveønsker, lyder forklaringen

Vi elsker forbrug, men tager afstand fra forbrugsfesten

Fladskærme, ferier og fine køkkener. Danskerne kan ikke få nok. Men samtidig synes tre ud af fire, at materielle værdier spiller for stor en rolle, viser ny undersøgelse

Vis mig din indkøbsvogn

Vi køber os til familiefølelsen, men middelklassens dilemma handler om, hvor let de må leve, viser nyt forskningsprojekt om danskernes forbrugsvaner

Det lykkelige forbrug

For familien Knudsen på Bornholm har lykke intet at gøre med, om børnene har det nyeste mærketøj eller det helt rigtige legetøj. Tværtimod. De har valgt at være selvforsynende og lever for 100 kroner om ugen. Modsat børnefamilien i Birkerød, hvis forbrug er i top

Kampen mod millionbøffen

Adam Price elsker god sovs, hjemmebagt brød og rullepølse. Og så ville han ønske, danskerne også ville få det til at dufte brunt, brændt og hjemmelavet resten af årets 11 måneder

Børnene

Børn får dyre vaner af mor

Børns hang til dyre produkter kommer først og fremmest fra deres mor. Ny undersøgelse viser, at det er moderen, som introducerer både døtre og sønner for de første mærkevarer

Unge

Tusindvis af unge holder jul på kredit

Antallet af unge, der planlægger at købe julegaver på afbetaling eller med et forbrugslån, er firedoblet siden sidste år. 26.500 unge vil i år købe gaver for penge, de ikke har. Stærkt bekymrende, lyder det fra flere økonomer

Et kørekort udviklede sig til en gæld på 100.000 kroner

Katrine skylder penge. Mange penge. Som 18-årig lånte hun 15.000 kroner i banken til et kørekort, og i dag skylder hun banken 100.000 kroner. Når tingene skulle gå stærkt, var forbrugslån løsningen

Ægteskab

Penge bestemmer magten i ægteskaber

Ny afhandling peger på, at jo mere den enkelte ægtefælle tjener til familien, jo større er indflydelsen på familiens forbrug og anvendelse af fritiden

3. Verden

Amerikanere dropper overforbrug

En voksende gruppe amerikanere udfordrer sig selv til at stå af forbrugstoget og undlade at købe nye ting i et år

Briterne pakker julen dyrt ind

Indpakning af gaver er en stor forretning i Storbritannien, hvor butikkerne sjældent yder den service

4. Grådighed

"Grådighed er alle dødssynders moder"

Tidligere biskop Jan Lindhardt vil ikke hæfte ordet grådighed på danskernes gaveræs - gaver er en del af julen, men grådige er alle mennesker, også uden for julemåneden

Grådighed er klimaets værste fjende

Professor Steen Hildebrandt er dybt bekymret for klodens tilstand, men er samtidig overbevist om, at både forbrugere og virksomheder inden længe vil træde i karakter og kræve flere bæredygtige varer og produktionsformer

Grådighedens arkitekter

Iscenesættelsen af den perfekte jul

Forbrugeren er forhåndskodet til julestemning -- reklamebranchen skal bare skubbe lidt på. Og gerne diskret. For vi skal helst tro, at vi selv iscenesætter den perfekte jul, lyder det fra reklamedirektøren

Julens legetøj er på plads allerede i foråret

Arbejdet for at finde og lancere denne juls legetøjshits begyndte allerede i oktober sidste år for marketingdirektør i Top Toy Morten Boye, der i disse måneder rejser Norden tyndt for at sikre, at legetøjskoncernens mange filialer er klar, når julesalget for alvor sætter ind. Som barn holdt han selv mest af sin yo-yo

Øllen, der blev startskud til julen

Når "sneen falder" den første fredag i november, er det sjældent vejret, folk taler om. Det er frigivelsesdagen for Tuborgs julebryg, man mener. Et unikt fænomen i reklamehistorien

5. Forbrug over kristendom

Vi er alle til fals for penge

Kristne har ikke fået konkrete anvisninger på, hvordan vi skal forvalte vores penge. Vi må følge vores samvittighed, mener sognepræst Edith Tingstrup

Modstykket til griskhed er mådehold

Griskhed er forbundet med individualisme og trang til selviscenesættelse, siger generalsekretær i Caritas Jann Sjursen, som kristendom.dk har interviewet om griskhed, gavmildhed og mådehold

Supermarkeder og årgangsvin har erstattet vores kristne tro

I 1950'erne flyttede fællesskaberne fra kirken ind i supermarkederne. I dag handler det mest om årgangsvine og kropspleje. Men kan vi leve med det? Spørger tidligere højskoleforstander Sven Thorgaard

De otte onde tanker og Gud

Kirkefædrene taler om en grådighed, der kan føre til bemægtigelse og tingsliggørelse af medmennesket, og denne vej fører bort fra Gud, skriver freelancepræst Jette Dahl

6. Debat om materialisme

Den indre stemme taler om mådehold

Socialdemokraternes leder, Helle Thorning-Schmidt, vil gerne have os til at tænke over vores forbrug, både som enkeltpersoner og som samfund. Uden at det ender i askese

Grådighed har taget bolig i danskerne

Danskernes grådighed er ved at ødelægge velfærdsstaten, mener korshærschef Bjarne Lenau Henriksen. Sociolog forventer, at egoismen må vige for fællesskabet, når den økonomiske krise for alvor spidser til

Afslører finansverdenens rævestreger

Det kan være svært at dramatisere Wall Streets rævestreger, men det er nødvendigt, mener den amerikanske instruktør Oliver Stone

7. Seneste artikler

Supermarkeder og årgangsvin har erstattet vores kristne tro

I 1950'erne flyttede fællesskaberne fra kirken ind i supermarkederne. I dag handler det mest om årgangsvine og kropspleje. Men kan vi leve med det? Spørger tidligere højskoleforstander Sven Thorgaard

Buddhist: Brug julen til at fokusere på glæden ved at give

Mikkel Uth Ovesen skal til julefrokost i Buddhistisk Center i København. I 70'erne dyrkede man den tibetanske kultur i centeret, men i dag favner man den danske kultur, fortæller han. Religion.dk tager med

"Ramadanen redder os fra købemani"

Ramadanen kan bruges som et selvhjælpskursus imod afhængighed af materielle goder, skriver den shiamuslimske panelist Tessie Jørgensen

I kan ikke tjene både Gud og mammon

Organisten og komponisten Willy Egmose fremhæver ord fra Mætthæus-evangeliet som en vigtig rettesnor i en tid, som han mener domineres af materialisme

Økonomien er underlagt andre værdier end fællesskabet

Når politikere sætter forbrugerismen over fællesskabet og centraliserer offentlige instanser, har det intet med ansvarlig økonomisk politik at gøre, skriver politisk næstformand i Kristendemokraterne Stig Grenov

Vi køber og smider væk, fordi vi kan

forbrug Gunna Christiansen, dr.med., professor og medlem af Det Etiske Råds arbejdsgruppe Fødevarer, klima og etik, tror ikke, at den almindelige forbruger tænker på konsekvenserne af mad- og møbelspild

Hvorfor smider vi så meget ud?

MED AFSTEMNING Hvert år ender store mængder spiselige fødevarer og funktionsdygtigt interiør på landets forbrændinger og genbrugspladser. Ofte uden skelen til, at privatpersoner eller organisationer ville kunne bruge maden og møblerne

Se flere