Ikke engang høstakken med nålen har de fundet

Programmet "Sommergæsten på P1" kom fint i gang i mandags, mens "Sommer Horisont" på DR1 vadede rundt i en gammel historie

For nogle måneder siden forsvandt et malaysisk Boeing 777-fly bedre kendt som nummer MH370 - indtil videre sporløst med 239 personer om bord. Det mest sandsynlige er nu efter måneders forgæves søgen, at resterne af flyet aldrig findes.
For nogle måneder siden forsvandt et malaysisk Boeing 777-fly bedre kendt som nummer MH370 - indtil videre sporløst med 239 personer om bord. Det mest sandsynlige er nu efter måneders forgæves søgen, at resterne af flyet aldrig findes. . Foto: Mohd Rasfan/AFP/Scanpix.

SÅ ER VI NÅET TIL JULI, og hvad den måned indebærer af programændringer i radioen. Enten med flere genudsendelser eller i form af genhør med efterhånden traditionelle sommerserier. Det sidste skal her hilses velkomment.

En serie, jeg år efter år altid har fundet værdifuld, er ”Sommergæsten på P1”. Den kom i mandags godt i gang. Gæsten var den med tiden stadig mere anerkendte danske arkitekt Jan Gehl. En original og modig byplanlægger.

Arkitekten med det menneskelige ansigt, vil jeg kalde ham. Han var i 1970'erne nærmest berygtet og i fagkredse ugleset for sin modstand mod det industrialiserede højhusbyggeri, der i dag giver mangeartede problemer i alverdens storbyforstæder.

JAN GEHL HAR OMSIDER FÅET indflydelse på byrum, gader og pladser, sådan at der i et opgør med modernistiske, golde bymiljøer skabes områder, hvor man ikke alene får lyst til at bo, men også til at færdes og slå sig ned.

Sådan bringer P1 hver dag et nyt stemmefund fra menneskehavet. Det gælder ikke for tv. Mandagens årstidsbestemte ”Sommer Horisont” på DR 1 gav intet spændende nyt. ”Flyet, der forsvandt” bragte ingen opklaring. Historien var kendt på forhånd.

Den handlede om den særdeles meget omtalte, mystificerende skæbne, som for nogle måneder siden blev et Boeing 777-passagerfly til del. Med den lige så meget omtalte betegnelse MH370 forsvandt flyet indtil videre sporløst med 239 personer om bord.

Udsendelsen gav for så vidt udmærket mulighed for at følge MH370 minut for minut på den sidste rejse, frem til at der med et sidste godnat til kontroltårnet i Kuala Lumpur blev slukket for al kommunikation. Gådefuldt og uforklarligt i strid med alle indretninger og rutiner. Trods måneders intensiv eftersøgning kan ingen autoriteter komme med andet end meget usikre forklaringer på, hvordan et teknologisk avanceret og pålideligt fly kan forsvinde uden at efterlade sig alarmsignaler og registrerede tegn på fejl i systemerne.

Noget tyder på en bevidst sabotage af flyets elektronik. Men hvem udførte den og med hvilket motiv? Hvad var årsagen til, at et velfungerende passagerfly fra det ene øjeblik til det andet blev reduceret til et ”uautoriseret, uidentificerbart flyvende objekt”?

Desværre gav udsendelsen ikke et ordentligt indtryk af de geografiske forholds rette proportioner. Det undrede mig, at det undrede eksperterne, at de ikke havde fundet spor af flyet. Det er jo ikke første gang, at havet har opslugt et stort fartøj.

Tænk på danske katastrofer med skoleskibet ”København”, som forsvandt i 1928 syd for Afrika, og på det synkefrie (!) M/S ”Hans Hedtoft”, der forsvandt i 1959 syd for Grønland. Man behøver blot et skoleatlas for at kunne se, at de pågældende havområder er så uoverskuelige, hvor fly og skibe tager sig ud som mikroskopiske størrelser. Egentlig er det mest sandsynligt, at resterne af MH370 aldrig findes. Ikke engang høstakken med nålen har de jo fundet.