Prøv avisen
Mediekommentar

Kurt Strand: Drop de danske fordomme om Sverige og de "svenske tilstande"

På sociale medier som Twitter og Facebook er netop migrations- og integrationsproblemer blevet diskuteret livligt, og i toneangivende medier som SVT, TV4, Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet og Göteborgs-Posten er der ifølge opgørelsen heller ikke tavshed om det, som har været øverst på vælgernes dagsorden, skriver Kurt Strand. Foto: Hanna Franzén/Ritzau Scanpix

Af Kurt Strand

Dette er en kommentar, og teksten er et udtryk for skribentens egen holdning.

At dømme efter tendensen i synet på vores store naboland, skal vi gøre alt, hvad vi kan for at undgå de tilstande, som åbenbart hersker dér, skriver journalist Kurt Strand

Som noget absolut ikke efterstræbelsesværdigt er udtrykket ”svenske tilstande” i de senere år – med kulmination omkring valget i Sverige søndag – føget ind som noget nær en faktuel beskrivelse i danske medier og ikke mindst i debatter om, hvad der foregår hinsidan.

Og at dømme efter tendensen i synet på vores store naboland, skal vi gøre alt, hvad vi kan for at undgå de tilstande, som åbenbart hersker dér.

Senest bidrog Venstres udenrigsordfører, Michael Aastrup Jensen, i gårsdagens ”P1 Morgen” med en påstand om, at de store partier ikke vil tale om for eksempel udlændingepolitik:

”Det er selvfølgelig problematisk,

for vælgerne kan jo se udviklingen og nogle ting, de ikke er tilfredse med.”

Dermed forsøgte Michael Aastrup Jensen at cementere opfattelsen af svenskernes berøringsangst. En opfattelse, som heldigvis blev gendrevet af DR’s Anna Gaarslev, der kender Sverige betydeligt bedre end de fleste:

”At man ikke taler udlændingepolitik, bilbrande, kriminalitet, skudepisoder, arbejdsløshed eller fattigdom, boligbrande og integration i svensk politik (…), det er absolut ikke rigtigt. Så kan man mene, at svenskerne har været længe om at få hul på det. Men at problemerne ikke bliver diskuteret, det er forkert.”

DR-KORRESPONDENTENS bedømmelse af den svenske valgdebat bekræftes af en nylig opgørelse fra Sveriges Radio: På sociale medier som Twitter og Facebook er netop migrations- og integrationsproblemer blevet diskuteret livligt, og i toneangivende medier som SVT, TV4, Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet og Göteborgs-Posten er der ifølge opgørelsen heller ikke tavshed om det, som har været øverst på vælgernes dagsorden.

Men det hører med, at de svenske vælgere i lige så høj grad har været optaget af selve det politiske spil, den militære og politiske trussel fra Rusland plus miljø- og klimaspørgsmål – det sidste især fremkaldt af sommerens omfattende skovbrande flere steder i landet.

OGSÅ DÆKNINGEN AF partierne og deres ledere synes ifølge opgørelsen at have været ganske balanceret. Socialdemokraterne, Moderaterne og Sverigedemokraterne ligger i top i mediernes dækning og tilmed i samme rækkefølge som deres størrelse efter valget.

Selve dækningen af valgaftenen – som jeg fulgte ved at zappe mellem statsejede SVT og private TV4 – virkede heller ikke at hælde til hverken den ene eller den anden side.

Begge tv-stationer leverede en lidt gammeldags, men til gengæld solid valgaften med god plads til analyser og udlægninger af tallene fra aldrende statskundskabsprofessorer og studieværter, som var godt inde i stoffet. Glimmer og farvestrålende iscenesættelse var – modsat de senere års udvikling i dansk tv – fuldstændig fraværende, for fokus var på substansen.

Så når det kommer til tv-dækningen af et valg, ville det set i tv-lampernes skær såmænd ikke være så ringe endda med ”svenske tilstande”. Men fordommene – de danske, forstås – kan fint undværes.

Kurt Strand er journalist, radiovært og ekstern producent af DR P1-programmet ”Mennesker og medier”.