Prøv avisen

Eksklusivt ugeblads-tv fra Sydney og Søborg

"Indhold var der ikke meget af i interviewet, der bød på almindeligheder," skriver Kurt Strand i dagens mediekommentar. Foto: Bob GriffithReuters

MED STORE BOGSTAVER i bunden af skærmen annoncerede DR 1s 21 Søndag et eksklusivt interview med kronprins Frederik og kronprinsesse Mary

Anledningen var parrets besøg i Australien i disse dage 13 år efter at de mødte hinanden og 40 år efter indvielsen af Jørn Utzons operahus i Sydney.

Når betegnelsen eksklusivt anvendes, betyder det i reglen, at ingen andre medier har fået mulighed for at lave interviewet. Men eksklusiviteten kan også ligge i indholdet, der kan forventes at byde på noget ganske særligt.

LÆS OGSÅ: Sex og tango uden tabu

Ingen af delene var tilfældet søndag aften. TV 2 Nyhederne havde i sin 19-udsendelse interview og reportage med Kronprinsparret fra en brandhærget by ikke langt fra Sydney.

Og indhold var der ikke meget af i interviewet, der bød på almindeligheder som det er altid dejligt at komme tilbage, fantastisk, at en dansk arkitekt har været med til at skabe et verdens-ikon og det er en kæmpe oplevelse at være her.

Alligevel brugte 21 Søndag fire et halvt minut af sin kostbare sendetid på et indslag, der mest af alt bar præg af kulørt ugeblads-tv. I DR Byen vil denne prioritering blive forsvaret og forklaret med, at der mellem tungere indslag om alvorlige sygehusfejl, aflytning af Angela Merkel og forfølgelse af homoseksuelle i Nigeria også skal være plads til historier, der ikke emmer af problemer.

Egentlig en fin ambition. Men hvorfor det såkaldt bløde stof tilsyneladende ikke må handle om noget, er besynderligt. Tilmed nærmer det sig journalistisk uvederhæftighed at lade Kronprinsparret tale henført om Utzons operahus uden at nævne den konflikt mellem Sydneys bystyre og den danske arkitekt, som førte til, at sidstnævnte i vrede forlod sit projekt i 1966.

Men måske blot endnu en understregning af, at indslaget egentlig ikke skulle handle om noget og at det absolut ikke skulle leve op til etiketten eksklusivt.

Meget bedre blev det ikke, da 21 Søndag knap 10 minutter senere brugte næste syv minutter på promovering af en ny plade med aarhusianske Thomas Helmig. Her blev ordet eksklusivt ikke anvendt, men som det blev sagt i begyndelsen af indslaget: 21 Søndag har fået lov til at følge med Thomas Helmig ind i pladestudiet ....

Oh, hvilken ære: at komme med på job i Søborg og høre Helmig fortælle, hvor hårdt det har været at blive skilt, og udtale dybt tænksomme ord: Jeg tror da, at alt, hvad man involverer sig i, har en pris.

Ud over flere gange at få fortalt, at den nye og 17. plade udkommer på fredag, står det hen i det uvisse, hvorfor endnu en bid dyrebar sendetid skulle bruges på ligegyldig tomgang? Og hvorfor den samme udgave af det, DR Nyheder selv promoverer som sit flagskib søndag aften skulle bruge mere end en fjerdedel af sendetiden på kulørt ugeblads-tv?

Måske DRs ledelse her kan finde en blandt mange forklaringer på, at seerne siver?

Kurt Strand er journalist og forfatter