Forfriskende dækning af præsidentvalgkampen

DEN 6. NOVEMBER skal der vælges ny præsident i USA, og som det sig hør og bør, har medier verden over været optagede af denne begivenhed gennem måneder

FOTO AF JOURNALIST JON KALDAN: DR
FOTO AF JOURNALIST JON KALDAN: DR.

DEN 6. NOVEMBER skal der vælges ny præsident i USA, og som det sig hør og bør, har medier verden over været optagede af denne begivenhed gennem måneder.

Men nu nærmer tiden sig, og både debatten og mediedækningen skærpes. Der bliver ikke sendt en tv-avis, uden at vi bliver informeret om, hvor Barack Obama har haft sit seneste vælgermøde, eller hvilke skarpe kommentarer og humoristisk nedsættende bemærkninger, der er faldet mellem de to kandidater det seneste døgn. Og jeg synes så småt, man begynder at få nok af den amerikanske retorik, der kan fremstå noget unuanceret og indimellem meget nedladende.

LÆS OGSÅ: Vanvidskørsel på TV 2 og på Facebook

Derfor er det også forfriskende, at man på P1 har valgt tage en lidt anden vej frem til præsidentvalget. I programmerne kaldet Omveje til Det Hvide Hus tager journalist Jon Kaldan sine lyttere med på en tur på kryds og tværs af USA for at undersøge, hvad den almindelige amerikaner tænker om præsidentvalget.

Programmet blev skudt i gang 30 dage før valget og giver alle hverdage frem til valget lytterne en bid af det USA, man ellers ikke ser i diverse medieshow og nyhedsopdateringer. Programmet, der med sine 15 minutter nok synes kort, formår det til trods at dykke ned og tage pulsen på et USA, der ellers ikke er synligt i alt det kulørte, der fylder tv-skærmen under valgkampen.

Jon Kaldan besøger middelklassen den store midte, der tæller langt størstedelen af den amerikanske befolkning. Middelklassen, der også er den del af befolkningen, som Obama og Romney igen og igen forsøger at imødekomme både politisk og retorisk.

I torsdagens Omveje til Det Hvide Hus kom Jon Kaldan på sit roadtrip til Iowa og lod udsendelsen tage sit udgangspunkt på verdens største rasteplads for lastbiler. Her mellem de kæmpemæssige biler og mænd, der var mest vant til ensomheden på landevejen, mødte han to chauffører, der satte ham ind i, hvordan deres liv på vejene udformede sig.

Hurtigt drejede samtalen dog ind på det forestående præsidentvalg, og her var de to ikke helt enige.

Det var den ældste chauffør, der fik mest taletid og forsøgte at overbevise den yngre om at ændre placeringen af sit kryds. Og argumenterne var egentlig overraskende. For der blev ikke talt meget om valgkampen, eller hvordan den ene kandidat havde klaret sig i den seneste tv-duel.

Til gengæld blev det fremhævet, at lastbilchaufførernes fagforening bakker op om Barack Obama, og at det nærmest ville være skruebrækkeri at gå imod deres opfordring til at stemme på demokraternes kandidat.

Vi hører ofte, hvordan tv-duellerne mellem de to kandidater i præsidentvalgkampen har uendelig stor betydning for, hvor vælgerne sætter deres kryds.

Der bliver efter hver debat lavet nye meningsmålinger, der lader det synes, som om den dominerende part i debatten har vundet en stor mængde vælgere over på sin side.

Men måske er de amerikanske vælgere ikke helt så ubeslutsomme og manipulerbare, som medierne gerne vil fremstille dem. Det synes jeg, de to lastbilchauffører var et eksempel på.

Lea Skovsgaard er sognepræst