Prøv avisen
Mediekommentar

Kurt Strand: ”Klovn” er en opvisning i pinligheder

”Klovn” kører lige nu på syvende sæson. Foto: Per Arnesen/TV 2

Af Kurt Strand

Dette er en kommentar, og teksten er et udtryk for skribentens egen holdning.

Den ene af hovedpersonerne i ”Klovn”, Frank, repræsenterer et håndholdt spejl for seere af begge køn; unge, yngre og ældre. Hverdagslivets små og store fortrædeligheder kan de fleste genkende, skriver Kurt Strand i dagens mediekommentar

De mødes på gangen, på børnenes skole. Forundret kigger Mia på Frank og spørger, hvad han laver? ”Jeg er til forældremøde,” svarer han. Men den hopper hun ikke på, for hun har nemlig selv været til forældremøde. Og spørger derfor: ”Hvor har du været til forældremøde henne?”.

Febrilsk, med et blik, som siger ”åh nej, ikke igen”, peger han på en dør og siger ”Derinde”. Skruen strammes, og med et fast blik spørger Mia: ”I B-klassen?”. Spørgsmålet besvares med et klart og tydeligt ”Ja”, hvorefter Mia uden tøven replicerer med ”Malte går i 3.A; det ved jeg ikke, om du kan huske?”.

Ordvekslingen var en blandt flere, som fik skærmen til at sitre i mandag aftens afsnit af comedy-serien ”Klovn”, der for nylig har taget fat på sin syvende sæson efter ni års fravær på TV 2. Serien er, som beskrevet af Sørine Gotfredsen på denne plads onsdag i sidste uge, ”et stort fænomen i dansk tv”. Og modsat min medkommentator er jeg nok lidt mere begejstret for klovnerierne.

Ganske som de næsten 700.000 personer, som kiggede med, da det første afsnit blev sendt. Dermed blev Frank Hvams og Casper Christensens åbenbart slidstærke univers ugens mest sete.

”Klovn” er først og fremmest – som antydet i den citerede ordveksling – en opvisning i pinligheder, der i reglen let gennemskues af seerne, som derfor kan krumme tæerne i takt med, at sammenhængene går op for især Frank Hvam. Han er på alle måder tøffelhelten i det velproducerede drengerøvs- og middelklasseliv, som er seriens gennemgående kulisse.

Og selvom han – målt på et pinlighedsbarometer – nok bliver, eller lader sig blive, udsat for langt mere end de fleste, repræsenterer han et håndholdt spejl for seere af begge køn; unge, yngre og ældre. Hverdagslivets små og store fortrædeligheder kan de fleste genkende, og det er ikke tilfældigt, at opskriften på succes i den globale sit com -genre – situation comedy – er at skabe figurer og letfattelige konflikter, der kan etableres, gennemspilles og forløses på maksimalt en halv time.

En vis udvikling skal der selvfølgelig være fra afsnit til afsnit og fra sæson til sæson. I ”Klovn” er Casper – som i virkelighedens verden – blevet skilt fra Iben Hjejle. Og danner nu seriepar med ”Aqua Lene” med efternavnet Nystrøm, angiveligt skilt fra sin musikermand Søren Rasted, fordi han er gået fra buksestørrelse 50 til 54. Frank og Mia fået to børn siden sidst, og derfor giver det selvfølgelig mening, at de skal til forældremøde. Men ikke nok med, at Frank i denne uges afsnit forvilder sig ind i en forkert klasse. Som det i grunden gode menneske, han er, har han meldt sig som medarrangør af en klassetur til Vikingeskibsmuseet i Roskilde.

Den får han naturligvis ordre på at få viklet sig ud af, hvilket sker i et pinagtigt optrin foran en undrende klasselærer. Og som endnu en gang skaber en uhyre stærk seer-identifikation:

Godt, det ikke er mig. Selvom det måske kunne have været.

Kurt Strand er journalist, radiovært og ekstern producent af DR P1-programmet ”Mennesker og medier”.