Højtflyvende IC4-skandale?

Skulle det gå så galt, at Danmarks kommende kampflykøb ender som en højtflyvende IC4-skandale – en frygt, der nager også blandt dem, som har nikket ja – er der for længst taget forbehold for, hvad der kan ske, skriver Kurt Strand

”EN FLYVENDE computer”, lød karakteristikken, da en militæranalytiker i P1’s Orientering mandag eftermiddag blev bedt om at sætte ord på Danmarks kommende kampfly, F-35.

Analytikeren, Hans Peter Michaelsen, blev interviewet, fordi han på Center for Militære Studier har været med til at lave en rapport om alt det, de nye fly kan. Men som ikke rigtig synes at være indarbejdet i hverken den politiske beslutningsproces eller de finansielle konsekvenser.

Michaelsens karakteristik viste sig endda at være jysk underdrivelse, for de 27 nye fly – som fra om tre år gradvist skal erstatte de aldrende F-16 – kan ”opfange, analysere og udveksle data med andre fly”, og ”dermed adskiller de sig væsentligt fra det, vi kender”.

Tilmed er teknologien så avanceret, at den ifølge Hans Peter Michaelsen vil kunne ”understøtte operationer i søværnet og hæren”. Og selvom han ikke sagde det direkte, lå det vist i tonefaldet, at vi dermed har at gøre med nogle svære samarbejdsrelationer, som til forveksling ligner Egon Olsens beskrivelse af forholdet mellem de tre kunstarter på Det Kongelige Teater i ”Olsen-banden ser rødt” fra 1976.

At der således er udsigt til problemer flere år inden, det første landingsstel har fået nærkontakt med flyvestation Skrydstrup, er i sig selv ikke overraskende. Store og teknologisk avancerede projekter løber altid ind i uforudsete hændelser – netop fordi de kan en hel masse, som det, de skal afløse, ikke kan.

Alligevel er det svært ikke at spidse ørerne en ekstra gang, når en af flyvevåbnets egne efter et tilsyneladende grundigt arbejde mere end antyder, at det politiske flertal bag det største offentlige indkøb nogensinde har undladt at forholde sig til, hvad der ligner forudsigelige komplikationer.

Direkte adspurgt konstaterede Hans Peter Michaelsen, at der ikke har været nok fokus på teknologien i den politiske beslutningsproces, der for snart to et halvt år siden førte til beslutningen om at bruge omkring 20 milliarder kroner på de nye fly.

Så måske det vil vise sig at være et klogt træk, da partierne bag kampflykøbet – Venstre, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Radikale Venstre – ”bemærkede” i den politiske aftale, ”at F-35 fortsat befinder sig i udviklingsfasen, og at der følgelig er og fortsat vil være en række risici forbundet med flyets udvikling”. Dermed har politikerne skrevet en formulering så tilpas elastisk, at der er indbygget masser af plads til overraskelser. Men samtidig er der på forhånd åbnet en økonomisk kattelem, der kan imødekomme den militæranalytiske konklusion: Der er brug for flere penge, hvis hele F-35-paletten skal udnyttes.

Og skulle det gå helt galt, nemlig at kampflykøbet ender som en højtflyvende IC4-skandale – en frygt, der nager også blandt dem, som har nikket ja – er der altså for længst taget forbehold for, hvad der kan ske.

Alligevel vil det nok være klogt at lytte til ordene i Orientering og dernæst nærlæse F-35-rapporten.

Kurt Strand er journalist, radiovært og ekstern producent af DR P1-programmet ”Mennesker og medier”.