Prøv avisen
Mediekommentar

Jesus i Amerika og Amerika i Jesus

Jesper Bacher

Dette er en kommentar, og teksten er et udtryk for skribentens egen holdning.

Som ”Den amerikanske Jesus” skred frem, fik de evangelikale miljøer flere og flere kritiske ord med på vejen. Det kan de også fortjene, skriver sognepræst Jesper Bacher

Der er noget med USA eller bare Amerika. Amerikanske idealer, amerikanske varer, amerikanske strømninger, de kommer til os, som de kommer til resten af verden. Amerika er ikke til at komme udenom. Nogle vil kalde Amerika for utålelig selvbevidst, andre vil kalde Amerika ukuelig idealistisk, og der er sandhed i begge udsagn.

Lørdag kunne man på DR 2 se en spansk dokumentar betitlet: ”Den amerikanske Jesus” om kristendommen i det amerikanske. Her fremtræder kristendommen anderledes spraglet, offensiv og markant, end den ofte gør i Europa. Der er lidt ironisk, at i det land, som blev grundlagt på, at staten ikke må favorisere en bestemt religion, kan en ateist næppe blive valgt som præsident. Adskillelsen mellem stat og kirke er ikke just opskriften på adskillelsen mellem religion og politik.

”Den amerikanske Jesus” tog os på rundtur i det amerikanske kirkeliv eller rettere blandt de såkaldte evangelikale protestanter. Vi kom til megakirker og små kirker. Der var fængende pop- og rockmusik til gudstjenesterne, præster med tatoveringer op og ned af ansigtet og prædikanter, som dansede med giftslanger. Der var dedikerede abortmodstandere og effektive politiske lobbyister. Og kan sige meget om de evangelikale kristne, men de formår at trække folk af huse og over i gudshuset med friske former og markante præster.

Jeg kom til at tænke på den nok så omtalte kirke i Høsterkøb under præsentationen af de markedsorienterede kirker. Vel er Høsterkøb kirke ingen evangelikal megakirke, men her er der også ny musik og en feteret præst, ligesom der angiveligt er blevet talt om Donald Trump i Høsterkøb kirke. Jeg gætter dog på, at den amerikanske præsident næppe blev omtalt på samme måde i Høsterkøb, som han gør i mange af de evangelikale menigheder. Ligeså meget medvind man får ved at lægge afstand til Donald Trump i Danmark, ligeså meget medvind får man sikkert ved at støtte ham i visse amerikanske kirker og menigheder. Ja, ja, der skal som bekendt skal forkyndes ind i konteksten. Forkyndelse mod konteksten er nu også forfriskende både i Danmark og Amerika.

Som ”Den amerikanske Jesus” skred frem, fik de evangelikale miljøer flere og flere kritiske ord med på vejen. Det kan de også fortjene. Der blev talt om ”en slags virkelighedskrise”, når de i disse miljøer forkaster evolutionsteorien, udkaster tvivlsomme dommedagsteorier og skoler deres børn hjemme i håbet om at holde næste generation på sikkerhedsafstand af den syndige verden. En kritiker kaldte det ”vanviddets subkultur”, eller direkte oversat ”en vanviddets femte kolonne”, og spurgte, hvordan ”kristendommen kan reddes fra de kristne? ”

Det skal Vor Herre nok klare, men midt i den berettigede kritik af de evangelikale miljøer kom deres modstandere til at fremstå som de saglige sandhedsvidner i forhold de frådende fundamentalister. Som om det skulle være højdepunkt af fornuft at mene, at køn er noget, man definerer på trods af biologi, eller abort en entydig human landvinding.

Jesper Bacher er sognepræst.