Jesper Buch er ”Løvens hule”-konceptets svar på Blachmann

Iværksætter Jesper Buch er ”Løvens hule”- konceptets svar på ”X-Factor”-uopslidelige Thomas Blachmann. The bad guy, som alligevel er blød indeni.
Iværksætter Jesper Buch er ”Løvens hule”- konceptets svar på ”X-Factor”-uopslidelige Thomas Blachmann. The bad guy, som alligevel er blød indeni. Foto: Per Arnesen/DR Presse.

De lignede nogle, som lige var konfirmeret. To energiske ungersvende, nydeligt klædt og iført brede slips. For netop slips var deres forretningsidé. Og de ville gerne have en eller flere investorer til at putte 200.000 kroner i deres virksomhed, så de for alvor kunne komme i gang.

Scenen udspillede sig onsdag aften i ”Løvens hule” på DR 1, hvor håbefulde opfindere, iværksættere og andre med kreative hjerner stiller sig op foran fem erfarne erhvervsfolk for at få prøvet deres idéer af. Og i bedste fald vinde så meget gehør, at de kan forlade tv-studiet med kapital at arbejde videre med.

De to slipsefyre blev mødt med en vis portion skepsis, for var det ikke lidt gammeldags at gå med slips? Men da turen kom til serieiværksætter Jesper Buch, selv iklædt elegant vest og slips, fik tonen en anden lyd: ”Jeg er vild med jer og synes, at I gør det pissegodt.”

Investeringsønsket var til gengæld for lavt, syntes han, og i stedet for de ønskede 200.000 endte det med en rund halv million kroner.

At netop Jesper Buch viste sig som den venlige og imødekommende investor, er med til at skabe både fremdrift og overraskelser. Uanset om idéerne onsdag aften er slips, et anderledes træningsredskab eller en indretning, der skal hindre lastbiler i at bakke ind i ramper og porte.

Jesper Buch er nemlig også med langskægget skepsis den skarpe udfordrer, der ikke lader sig besnakke af flyvske fatamorganaer, hvor der er langt til plusser på bundlinjen. For som han selv udtrykte det i en af denne sæsons tidligere udsendelser:

”En af mine stærke sider er, at jeg er menneskekender.” Og når han ikke kan gennemskue, hvad han står over for, og hvad de vil med deres idérigdom, melder han fra. Til gengæld omfavner, krammer og klapper han, når nogen har noget, han vil sætte penge i.

Han er med andre ord ”Løvens hule”-konceptets svar på ”X Factor”-uopslidelige Thomas Blachman. The bad guy, som alligevel er blød indeni.

Et andet fællestræk mellem hulen og sangkonkurrencen er en fuldstændig ublu evne til selvovervurdering blandt dem, som møder op med deres mere eller – især – mindre gennemprøvede forretningsidéer. Værdiansættelser af virksomheder og produkter fører ofte til himmelvendte øjne og uro på stolene blandt ”løverne”, som ud over Jesper Buch tæller fire andre garvede iværksættere: Jan Dal Lehrmann, Christian Stadil, Peter Warnøe og Mia Wagner.

Omvendt er en vis grad af selvovervurdering måske et godt fundament for den selvsikkerhed, det også kræver at stille op i den bedste sendetid i tv med risiko for at blive hældt baglæns ned ad brættet.

Dog med den vigtige tilføjelse, at det jo ikke sker for at genere nogen. Men for at udfordre idéer, få dem arbejdet bedre igennem og måske til sidst ende med at skabe en god forretning.

Så når de fem brøler, er det venligt ment. Og så er det for resten godt tv.

Kurt Strand er journalist, radiovært og ekstern producent af DR P1-programmet ”Mennesker og medier”.