Vidunderbørn blev båret frem af lyst og glæde

Glæde var kernen i DRs underholdningsprogram "Vidunderbørn"

”Jeg kan godt lide, når musikken er alvorlig og sørgelig på en smuk måde,” siger pianisten Rune Leicht Lund, der vandt DRs underholdningsserie ”Vidunderbørn”.
”Jeg kan godt lide, når musikken er alvorlig og sørgelig på en smuk måde,” siger pianisten Rune Leicht Lund, der vandt DRs underholdningsserie ”Vidunderbørn”. . Foto: Claus Fisker/Scanpix.

”HVIS ALLE KUNNE være sådan over for hinanden, skal det nok gå alt sammen."

Sådan lød en spontan dommerkommentar, efter at klavermakker-parret 12-årige Rune og hans lærermester Katrine Gislinge havde leveret en af de mest imponerende præstationer under finalen i DR1's vellykkede serie af lørdagsprogrammer under fællestitlen ”Vidunderbørn”.

Samme Rune blev sidst i programmet kåret som vinder af titlen ”Årets vidunderbarn” og dermed et legat på 50.000 kr. Han hævdede selv, at han i konkurrencens løb havde lært ”at spille inderligt og smukt”.

Det er jo ikke nok at kunne demonstrere en imponerende fingerfærdighed, der skal også frembringes ”en kultiveret klang”, gerne med varieret temperament og tøvende pauseringer. Det blev vi så alle vidne til.

Det har også været en stor oplevelse at høre om Runes selvdisciplin og umiddelbare ønsker om at kunne udtrykke sig musikalsk.

Lyst og glæde var i det hele taget et gennemgående træk ved de tre finalisters indstillinger til deres særlige talenters udvikling. De optrådte selvsikkert, utvunget og med en sådan autoritet, at en af dommerne havde oplevet, at ”gåsehud kan gradbøjes”.

Der var også stærke følelser på spil i forbindelse med den stemmepragt, som den 12-årige Al-Fadl udfoldede usædvanlig modent og scenevant. Han har været solist i Københavns Drengekor, og er blevet udvalgt til at være med i flere operaer på Den Kongelige Opera. Alligevel har han planer om at koncentrere sig om at blive professionel fodboldspiller!

Måske også fordi han jo ikke kan vide, hvordan stemmen vil udvikle sig efter, at den åbenbart snart går i overgang. At drengesopraner har det med at være smukkest lige inden, gav Al-Fadl bevægende eksempler på.

”Med våde øjne” bevidnede dommerne, at ”noget løsnede sig og taget lettede”. Sådan virkede det også, da det efter udsendelsen blev meddelt, at den globale klimaaftale i Paris var blevet indgået samme aften!

Al-Fadl havde også haft et nært samarbejde med sin læremester, sangeren Caroline Henderson. Hun har i anden forbindelse omtalt Al-Fadl som en sund og sjov drenge-dreng. ”Han synger med og fra hjertet. Man bliver rørt, når man hører hans stemme.”

At ”det kan være sejt at blive nørdet”, leverede endelig også den 13-årige violinist Villads muntre og bevægende eksempler på. Gøgleragtigt, med høj hat og fletning demonstrerede han en helt utrolig teknik. Læremesteren, violinisten Kim Sjøgren, var begejstret: ”Jeg ved jo, hvor svært det er. Villads er en spillemand af Guds nåde.”

De klædte hinanden. Begge ønsker de at nå så bredt et publikum som muligt, også på gader, pladser og i kirker.

På trods af den helt unødvendige konkurrence var de alle tre velgørende eksempler på, at det vigtigste er, ”at der også skal være plads til at være børn og have det sjovt”.

Gid klimaaftalen i Paris ude i fremtiden måtte føre til samme vilkår for alverdens børn. De er jo alle vidunderlige!

Leif Hjernøe er forfatter og foredragsholder