Prøv avisen
Mediekommentar

Kurt Strand: Danske medier bør tage et opgør med vores Facebook-naivitet

Modsat den uoverskuelige strøm af alskens skrammel på Facebook ville en danskkontrolleret platform således kunne operere med en slags certificering og sikre sine brugere adgang til nyheder, de kan stole på, skriver journalist Kurt Strand. Foto: Joel Saget/Ritzau Scanpix

Af Kurt Strand

Dette er en kommentar, og teksten er et udtryk for skribentens egen holdning.

Realistisk bedømt vil en dansk platform selvfølgelig ikke kunne udkonkurrere Facebook, som jo også har en masse gode og demokrati-fremmende funktioner. Men som alternativ ville den være et godt tilbud med større troværdighed, skriver journalist Kurt Strand

”HVORFOR LAVER VI ikke en platform for danskproduceret nyhedsindhold, som vi selv kontrollerer? Det ville være en fantastisk service til danskerne”.

Spørgsmålet blev stillet af Pernille Tranberg, journalist og rådgiver i dataetik, i ”Orientering Weekend”. Anledningen var en netop offentliggjort rapport om styrkelse af ”vores demokratiske immunforsvar”, der blandt andet handler om, hvordan medier og journalister kan blive bedre til at navigere i en ny virkelighed med falske nyheder, nye teknologier og kunstig intelligens.

Centrale i den nye virkelighed er sociale medier med Facebook som det største og dominerende. Betydningen af det, der begyndte som en tilsyneladende uskyldig platform – hvor mennesker kunne få kontakt og diskutere alverdens små og store spørgsmål med hinanden – er med de senere års skandaler om misbrug af data nok gået op for de fleste. Og så meget desto mere grund er der til at overveje alternativer til Mark Zuckerberg-gigantens de facto monopol på meningsudveksling i det meste af verden.

DET ER HER, idéen om en dansk platform giver god mening. Ganske vist har den været foreslået og diskuteret flere gange i de sidste par år, og mens de danske mediehuse ikke har kunnet blive enige om at etablere den, er behovet vokset støt og roligt.

Modsat den uoverskuelige strøm af alskens skrammel på Facebook ville en danskkontrolleret platform således kunne operere med en slags certificering og sikre sine brugere adgang til nyheder, de kan stole på. Eller som Pernille Tranberg udtrykte det i weekendens ”Orientering”:

”Det ville være fuldstændig som en fairtrade- eller økologimærkning, der hjælper forbrugerne til at finde frem til de gode produkter. Og det er bedre at fremme det gode end at bruge kræfter på at bekæmpe det dårlige”.

REALISTISK BEDØMT VIL en dansk platform selvfølgelig ikke kunne udkonkurrere Facebook, som jo også har en masse gode og demokrati-fremmende funktioner. Men som alternativ ville den være et godt tilbud med større troværdighed. Og tillige sikre, at ingen mod deres vilje skal tvinges til at bruge et socialt medie, der ikke er underlagt almindelig, demokratisk kontrol – men som er styret af uigennemskuelige algoritmer, der først og fremmest skal høste så mange data som muligt om os alle sammen.

For som den amerikanske forfatter og techgigant-kritiker Jonathan Taplin noterede sidste år i et interview, jeg lavede med ham: ”Når du får alting gratis, så er det, fordi det er dig, der er produktet. Det er ikke dig, der køber et produkt. Men dig, der i rollen som produkt overlader enorme mængder data om din færden, dine vaner og dine venner”.

Taplin mener endda, at de fleste af os har været ”hamrende naive” i vores syn på Facebook. Det skorter således ikke på gode grunde til at lave en dansk platform. Kom i gang, danske medier – især DR, som er storforsyner hos Facebook – med et nødvendigt opgør med vores Facebook-naivitet.

Kurt Strand er journalist, radiovært og ekstern producent af DR P1-programmet ”Mennesker og medier”.