Prøv avisen
Mediekommentar

Overfladisk kritik af EU-journalistik

Kritikken fra Anders Vistisen (DF) er uden dokumentation og bevisførelse, skriver Kurt Strand. – Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Af Kurt Strand

Dette er en kommentar, og teksten er et udtryk for skribentens egen holdning.

DEN KARAKTERISTISKE dybblå farve præger sammen en jonglør og et vist tilfældigt antal gule stjerner forsiden af bogen ”Det store EU-bedrag”, som i løbet af den forgangne uge landede i 240.000 husstandes postkasser. Forfatter er Anders Vistisen, medlem af Europa-Parlamentet for Dansk Folkeparti, og selvom han gerne ville have omdelt til alle, rakte pengene ikke så langt. Til gengæld er bogen, som er en kritik af mediernes EU-dækning, tilgængelig på hans hjemmeside: stemanders.dk.

På alle måder derfor en velkommen bog – og ikke mindst dens oplæg til diskussion af, hvordan stort og småt fra EU bliver dækket i danske medier, der ifølge Vistisen ”er inficeret med en bacille”. Og som er præget af ”begejstring for projektet” og ”aversion mod EU-skeptikere”. Det er dermed en ganske alvorlig kritik, der bliver rejst. Desværre med et fravær af dokumentation og bevisførelse, der har gjort det let at affeje den.

Som Morgenavisen Jyllands-Postens chefredaktør Jacob Nybroe formulerede det i ”Presselogen” på TV 2 News for nyligt: ”Det er tæt på det uvederhæftige, det her. Gjorde vi det samme på min avis, så skulle vi lukke i morgen.”

Konkret er der kritik af TV 2’s mangeårige korrespondent Svenning Dalgaard, som efter Anders Vistisens opfattelse driver et ”Twitter-tivoli” med personlige holdninger til, hvad der foregår i og omkring EU. Og derfor kan Svenning Dalgaard ikke bruges til at udlægge teksten fra for eksempel et topmøde.

Kritikken og konklusionen ville være både relevant og interessant, hvis den var dokumenteret med eksempler. De ville ellers være nemme at finde, hævdede Vistisen i et interview, jeg for nyligt lavede med ham.

Men de er der ikke, og det bør læserne af hans bog med god ret kunne forvente. Og fraværet af dokumentation ville resultere i dumpekarakter på landets tre journalistuddannelser. Ganske som det ville være tilfældet med en kritik af DR-korrespondent Ole Ryborgs Brexit-dækning, hvor der egentlig ikke er noget i vejen med kendsgerningerne, men hvor DF-parlamentarikeren bare ikke bryder sig konsekvenserne. At skandalen om partifællen Morten Messerschmidts mulige misbrug af EU-midler – trods stort mediefokus – er helt fraværende i den 98 sider tykke bog, er også med til at gøre kritikken utroværdig.

Endelig er det mere end besynderligt, at Anders Vistisen direkte adspurgt ikke vil fortælle, hvor mange skattekroner, bogen er finansieret med. Fordi andre partier ikke vil fortælle den slags, så vil Dansk Folkeparti heller ikke. Øv-bøv, lidt som når børn peger fingre ad hinanden.

Men unægtelig en argumentation, der klinger hult for en politiker i et parti, som siden sin stiftelse i 1995 har haft åbenhed mejslet i sit dna. Og som i hvert fald skulle være anderledes end de ”etablerede” partier. Det sidste er dog lykkedes i den forstand, at forhåbentlig ingen andre ville kaste sig ud i en så overfladisk mediekritik, som den Anders Vistisen har præsteret. For skattepenge.

Kurt Strand er journalist, radiovært og ekstern producent af DR P1-programmet ”Mennesker og medier”.