Prøv avisen
Mediekommentar

P4 er absolut værd at lytte til

Af Kurt Strand

Dette er en kommentar, og teksten er et udtryk for skribentens egen holdning.

Det er ikke spor underligt, at der blandt flere private medier blev luftet ønsker om at få privatiseret P4, da politikerne begyndte at varme op til det medieforlig, der blev indgået i slutningen af juni. Men heldigvis fik DR lov til at beholde sin populære radiokanal, skriver Kurt Strand

”Jeg vil meget gerne høre John Lennon med ’Sweet Little Sixteen’; grunden er, at jeg har den på en gammel lp, som er så slidt, at der nærmest kun kommer kradselyde fra den… Så vær rar at spille den; så vil jeg mindes tilbage til dengang, da jeg havde langt mørkt hår, uden måne og vigende hårgrænse.”

Ønsket kom i onsdags fra Alex i Odense, sendt til ”P4 Aften”, som hele ugen er i luften fra 18 til 21 med skiftende værter fra DR’s adresser rundtom i landet. Musikken er, som det meste på P4, hentet fra kassen med mainstreamrock og -pop fra de seneste fire-fem årtier, og for modne lyttere er der masser af genkendelighed. Og langt mellem numre, som for alvor udfordrer øregangene. Det er derfor ingenlunde mærkeligt, at P4 efter en vaklende start med en utydelig musikprofil i 1992 – dengang under navnet ”Danmarkskanalen” – i de senere år har vokset sig til at være Danmarks suverænt største radiokanal.

Indgangsporten til P4 er de regionale udsendelser fra DR’s ni distrikter rundtom i landet. Ganske vist er de målt med journalistiske alen i dag en skygge af sig selv og de tårnhøje ambitionsniveauer i 1980’erne og 1990’erne – hvor jeg selv arbejdede som reporter og studievært på det, der i dag er ”P4 København” – men med et miks af populære emner, lokale nyheder, trafikservice, rådgivning og musik har regionalradioerne godt fat i lytterne.

Derfor ikke spor underligt, at der blandt flere private medier blev luftet ønsker om at få privatiseret P4, da politikerne begyndte at varme op til det medieforlig, der blev indgået i slutningen af juni.

Men heldigvis fik DR lov til at beholde sin populære radiokanal. Tilmed er det et krav i medieaftalen, som gælder fra begyndelsen af 2019 og fem år frem, at ”den regionale dækning skal styrkes”. Desuden vil politikerne have DR til at ”øge andelen af dansk musik” på alle sine radiokanaler.

Begge dele koster mange penge, og med udsigt til 20 procent færre ressourcer de kommende år er det umiddelbart ikke nogen nem opgave, DR skal løse.

Kravet om mere dansk musik vil naturligvis også omfatte ”P4 Aften”, hvor lytternes ønsker ikke nødvendigvis peger i samme retning som politikernes: Ud af 46 titler i mandagens udgave var kun en håndfuld på dansk.

Med mest engelsksproget musik er ”P4 Aften” således en rimelig troværdig spejling af den musik, de fleste lytter til. Musikbranchen er global, og det kan et folketingsflertal ikke lave om på. Til gengæld kan det i værste fald lykkes at svække ikke bare den største, men alle DR’s radiokanaler, hvis medieaftalen fører til rigide musikkrav. Lytterne vil blive sendt i armene på internationale streamingtjenester og radiostationer, som ikke tilnærmelsesvis kan byde på alt det, som DR har på hylderne.

Men indtil videre – heldigvis – er ”P4 Aften”, som beskedent kalder sig ”Danmarks største jukeboks”, intakt. Og absolut værd at lytte til.

Kurt Strand er journalist, radiovært og ekstern producent af DR P1-programmet ”Mennesker og medier”.