Skal danske journalister give Apple gratis reklame?

Får Apple for meget gratis reklame på DR, Tv2 og i aviserne?

TV & radioanmeldelse af Kurt Strand.
TV & radioanmeldelse af Kurt Strand. Foto: .

RYGTER, GÆT og gisninger havde svirret i medier over hele kloden i månedsvis, da computer- og softwaregiganten Apple endelig satte punktum for en næsten hysterisk nedtælling onsdag aften klokken 19 dansk tid:

En ny iPad, iPad3, blev præsenteret i hovedkvarteret i San Francisco. I timerne inden lovede blandt andre dr.dk, tv2.dk og ekstrabladet.dk eksklusiv live-dækning af begivenheden, der slet og ret var en lancering af et nyt, kommercielt produkt.

LÆS OGSÅ: Ny iPad kommer til Danmark 23. marts

Endnu en gang har Apple-bosserne grund til at grine hele vejen til banken, for igen lykkedes de med en lancering uden irriterende journalistspørgsmål og uden unødvendige træk på reklamebudgettet.

Over hele verden vil medier forsvare deres iPad3-dækning med, at den er relevant for læsere, lyttere, seere og net-brugere. Historien om det nye vidunder til en formodet dansk pris på mellem knap 4000 og 7000 kroner er i moderne medielogik news you can use (nyheder, man kan bruge, red.).

Og selvfølgelig skal nyhedsmedierne beskæftige sig med produkter, der har en udbredelse og betydning som netop Apples. Men af en eller anden grund synes den californiske gigant nærmest automatisk at blive mødt med næsegrus beundring blandt journalister, der jo burde være de første til at stille udfordrende og irriterende spørgsmål for eksempel til relevansen af en ny iPad kun godt et år efter at den forrige version blev lanceret.

I stedet blev begejstringen råbt ud på forhånd af blandt andre Nikolaj Sonne, vært på DR 2s So Ein Ding: Historien har vist, at man skal slå antennerne ud, når Apple kalder til samling. Det så vi, da Apple i januar 2007 lancerede deres iPhone, som siden fuldstændig har ændret verdens opfattelse af, hvad en telefon er, og samme verdensomvæltning på teknologifronten var det, da Apple i 2010 sendte den første iPad på markedet.

Sonne-citatet kunne læses på dr.dk syv timer før iPad-lanceringen, og det må i høj grad betegnes som tvivlsom journalistik at bedømme et produkt uden at have set det, endsige haft det i hånden, men udelukkende på grundlag af en massiv rygtestrøm.

Efter lanceringen onsdag aften skete noget lignende i et 10 minutter langt interview på TV 2 News med TV2 Beeps redaktør, David Guldager, som modsat sin DR-kollega havde fakta og ikke bare rygter at basere sine vurderinger på. Men også Beep-redaktøren var på forunderlig vis i stand til at rose og anbefale den nye iPad uden at have andet end Apples gennemtænkte markedsføring som grundlag.

Det vil selvfølgelig være helt urimeligt at beskylde TV 2 News for ukritisk at være en del af markedsføringen, men det lignede unægtelig en tanke, at bagskærmene under hele interviewet viste dels Apples egen reklamefilm om det nye vidunder, dels det letgenkendelige æblelogo.

Og så ikke et ord om, at den nye frugt ganske som gigantens øvrige succesprodukter er, citat fra min egen iPhone, Designed by Apple in California. Assembled in China (designet i Californien. Samlet i Kina, red.).

En deklaration, som Politikens Jes Stein Pedersen onsdag sammenfattede med ordene: Dette produkt er udviklet af kreative hoveder i Californien og samlet af underbetalte ansatte i det fagforeningsfjendtlige Kina.

Globalisering kaldes det.

Kurt Strand er forfatter og journalist