Sølv er et smidigt og formbart ædelmetal

For en uddannet sølvsmed var det skuffende, at Danmarks Radios udsendelse om sølvsmedefaget ikke gjorde nok ud af at præsentere sølvets karakteristiske egenskaber

Sølv er et smidigt og formbart ædelmetal. Det kan smedes, valses, trækkes og strækkes, skriver Leif Hjernøe, som selv er uddannet sølvsmed og har lavet disse ringe.
Sølv er et smidigt og formbart ædelmetal. Det kan smedes, valses, trækkes og strækkes, skriver Leif Hjernøe, som selv er uddannet sølvsmed og har lavet disse ringe. Foto: Leif Hjernøe.

DET ER VIGTIGT AT FORSTÅ, at rigtige sølvsmede eksperimenterer lige så meget med forskellige udtryk, materialer og teknikker som andre kunsthåndværkere. Det eneste, der gør dem anderledes, er faktisk, at de forekommer i så beskedent et antal, at der er tale om en truet menneskeart. Også af den grund bør disse tit meget idealistisk arbejdende håndværkere vises den størst mulige opmærksomhed!

Det havde jeg set frem til, at DR 1 ville vise i det afsnit af den såkaldte dokumentarserie, der under den vildledende titel ”Made in Denmark” blev vist tirsdag aften. Som det var fremgået af adskillige foromtaler i tv og programoversigter, så følger serien syv kunsthåndværkere, der på skift dykker ned i hinandens håndværk. Som der stod:

”I denne uge besøger kunsthåndværkerne smykkedesigneren Marika i Aarhus. Det bliver et par dage, hvor der skal arbejdes i meget mindre skalaer, end de fleste af deltagerne er vant til. Produkter fremstillet i sølv kræver præcision og finesse.”

Ja, og det gælder vel i det hele taget alt godt håndværk. Men i dette tilfælde desværre ikke selve udsendelsens forløb.

Da jeg selv er faguddannet sølvsmed med svendebrev og ”det hele”, så var det skuffende, så lidt udsendelsen gjorde ud af at præsentere seerne for sølvets karakteristiske egenskaber. Sølv er et smidigt og formbart ædelmetal. Det kan smedes, valses, trækkes og strækkes. Det kan hamres ud i blinkende flader og bøjes i elegante kurver.

Udsendelsen viste alene nogle krampagtige forsøg på at save, file og sammenlodde nogle mærkværdigt stive trådstumper og livløse pladestykker. Seerne fik intet indblik i selve monteringsforløbet. Selv primitivt indrettede smykkeværksteder kan ellers byde på lækkert håndværktøj, ambolte og for eksempel slaglod med forskellige smeltepunkter, som kan forhindre, at den ene lodning går op, medens den anden udføres.

Som det også har været tilfældet i seriens to første udgaver, så vises der flere billeder af de medvirkendes ansigter end af deres arbejdende hænder og objekter. Det afsluttende forsøg på at efterligne ”Den store bagedyst” mislykkedes, fordi den faglige ekspertise først blev tilkaldt, da forløbet af den kunstigt tilstræbte konkurrence var forbi. På grund af de alt for hastigt viste billeder af de færdige arbejder fik seerne endnu en gang ikke lov til selv at danne sig en mening om resultaterne. Og hvorfor i alverden måtte seerne ikke se rigtigt, hvad vinderen fik i præmie? Jeg måtte med besvær gå på nettet for at finde ud af, at der i dette tilfælde var tale om en bog af/om Torben Hardenberg, ”Guldsmeden” (2006).

Der er tale om et billedværk om smykkekunstneren Torben Hardenbergs (født 1949) liv og værk. I den kan man få besked om, hvor fantasiappellerende ædelmetallet sølv kan være. Noget som ”Made in Denmark” gav et alt for ukvalificeret indtryk af - også på grund af et dårligt motiveret tidspres.

Leif Hjernøe er forfatter, sølvsmed og foredragsholder