Twitter-Margrethe og de intense stemmer

mediekommentar

Økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager (R) holder af kvindelige sangere med intense stemmer. –
Økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager (R) holder af kvindelige sangere med intense stemmer. –. Foto: Claus Bech/.

HUN HOLDER AF danske Tina Dickow, canadiske Leslie Feist og lige for tiden er det mest Kira Skovs nyeste, When we were gentle, som fylder øregangene. Økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager (R) kan godt lide kvinder med intense stemmer, som har noget på hjerte og brænder for det, de laver.

De ministerielle musikvaner blev delt med lytterne i Smag på P3 søndag eftermiddag, og de illustrerede ret godt den mediebevidsthed, som Margrethe Vestager har udviklet med sikker hånd i sine år som partileder og toneangivende medlem af SR-(RS?)regeringen. Med den vestjyske præstedatter i spidsen har det gamle husmands- og skolelærerparti gennemgået en på alle måder radikal forandring i sin måde at kommunikere politik på.

LÆS OGSÅ: Den, som betaler for musikken

Og når Margrethe Vestager deler musikvaner med potentielle vælgere, ligger det i naturlig forlængelse af den måde, hun bruger både traditionelle og sociale medier til deling af såvel sit politiske som sit private liv. At dele med andre er især de sociale mediers natur og styrke, og for en centralt placeret politiker sikrer de en direkte og uredigeret adgang til vælgerne.

Især på Twitter er Margrethe Vestager særdeles flittig. Over 52.000 følger hendes hyppige opdateringer; i de seneste dage fra Kommunernes Landsforenings topmøde i Aalborg, et møde med den britiske finansminister, George Osborne, i London og en online-diskussion med Venstres Kristian Jensen om liberalisme i Europa.

Vestager selv lægger ikke skjul på, at netop kortfattede opdateringer på Twitter hvor den maksimale meddelelsestrang ikke kan overstige 140 tegn er en vigtig del af hendes kommunikationsstrategi. Og for traditionelle medier er netop Twitter blevet en vigtig nyhedskilde; en slags moderne og bredt tilgængelig pressemeddelelse.

At bruge strategisk kommunikation som et offensivt redskab er som antydet relativt nyt for De Radikale. Så sent som i 1994 gav det heftige diskussioner i partiet, da Lone Dybkjær gennemførte en stærkt personlig kampagne op til det EU-valg, der sikrede hende næsten 160.000 personlige stemmer. Helt galt var det i mange radikales øjne, da deres spidskandidat endda lod sig transportere rundt i København i hestevogn for at tiltrække vælgere.

17 år senere da Margrethe Vestager og de øvrige radikale ministre ankom på fotogene cykler til udnævnelse på Amalienborg var der så vidt vides ingen murren i partikrogene. Iscenesatte og fotoegnede begivenheder hører i dag til den politiske orden i samklang med aktiv brug af alle tilgængelige medier.

Alt det ændrer dog ikke ved, at det for politikere som for musikere er afgørende at have noget på hjerte.

Som Margrethe Vestager formulerede det på P3 i søndags: Der er noget ved kvinder med enormt intense stemmer. Mennesker med passion; det er dem, man lytter til.

Kurt Strand er forfatter og journalist