Ud at køre med Dansk Folkeparti

Vælgerne gennemskuer køreturene rundt i landet, og fordi både omfartsvej, Billund-bane og radioflytning er så herligt konkrete, er de nemme at forholde sig til, skriver journalist Kurt Strand

Selv Politikens satiriske ”At Tænke Sig” er ude at køre med en ”Tragikmelding”, hvor ”Nordjyllands Politi opfordrer trafikanterne ved Mariager til at køre i en stor bue uden om transportordfører Kim Christiansen fra Dansk Folkevognsparti, da han er noget knotten over, at hans omfartsvej er blev afkortet”.
Selv Politikens satiriske ”At Tænke Sig” er ude at køre med en ”Tragikmelding”, hvor ”Nordjyllands Politi opfordrer trafikanterne ved Mariager til at køre i en stor bue uden om transportordfører Kim Christiansen fra Dansk Folkevognsparti, da han er noget knotten over, at hans omfartsvej er blev afkortet”. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix.

DET HØRER ABSOLUT til sjældenhederne, at en omfartsvej i en mindre jysk provinsby er tophistorie i TV Avisen. Men hele fem minutter var, hvad redaktionen i DR Byen havde valgt at bruge onsdag aften på en besluttet, nu delvist skrottet omfartsvej ved Mariager. Ikke fordi vejen i sig selv har andet end lokal betydning, men fordi den i de seneste uger har udviklet sig til et Christiansborg- og landspolitisk problem for Dansk Folkeparti.

Omfartsvejen var en del af en omfattende infrastrukturplan til i alt 110 milliarder kroner, som regeringen i midten af marts blev enig med sit støtteparti om. Ikke fordi vejen for regeringspartierne var særlig vigtig, men fordi Dansk Folkepartis trafikordfører, Kim Christiansen, – som selv bor og driver et værtshus i Mariager – fik for 377 millioner kroner asfalt for at lægge stemmer til den samlede infrastrukturplan.

Den slags er helt normalt, når der bliver lavet forlig på Christiansborg. Ganske ofte sker det også, at noget mere eller mindre sagligt funderet kommer med. Men det hører – heldigvis – til undtagelserne, at påviseligt overflødige projekter slipper gennem de finansministerielle regneark.

Men Mariagervejen var for tyk. Ligesom et andet Dansk Folkeparti-aftryk i infrastrukturplanen tegner til at blive det. Nemlig den såkaldte Tulle-bane til Billund Lufthavn, der vil skære nogle få minutter af den nuværende busrejsetid fra Vejle, og som samfundsøkonomisk ikke er i nærheden af at kunne betale sig.

Også her har mediedækningen haft fokus på den lokale forankring, som er, at skinner og lufthavnstog skal krydse gennem partiformand Kristian Thulesen Dahls valgkreds.

Om som om det ikke var nok: Sidste uges beslutning om, at Radio24syv – eller rettere: den radiostation, der overtager frekvensen fra den 1. november – skal flytte hovedsæde og 70 procent af sine medarbejdere mindst 110 kilometer væk fra Københavns centrum, hører til i samme sognerådspolitiske logik.

Det hele sker, samtidig med at Dansk Folkeparti har åndenød i meningsmålingerne, og derfor er det logisk, at strategerne i partitoppen har travlt med at finde sager, der kan vende de nedadgående kurver. Men indtil videre går det fortsat den gale vej for Thulesen Dahl og en mere og mere frustreret folketingsgruppe, som formentlig skal holde en del farvelreceptioner efter det kommende folketingsvalg. Vælgerne gennemskuer køreturene rundt i landet, og fordi både omfartsvej, Billund-bane og radioflytning er så herligt konkrete, er de nemme at forholde sig til. Også for TV Avisen, der sammen med andre landsdækkende medier i den seneste tid har haft en del mere fokus på Mariager end normalt.

Selv Politikens satiriske ”At Tænke Sig” er ude at køre med en ”Tragikmelding”, hvor ”Nordjyllands Politi opfordrer trafikanterne ved Mariager til at køre i en stor bue uden om transportordfører Kim Christiansen fra Dansk Folkevognsparti, da han er noget knotten over, at hans omfartsvej er blev afkortet”.

Kurt Strand er journalist, radiovært og ekstern producent af DR P1-programmet ”Mennesker og medier”.