Ukritisk journalistik om voksende bilsalg

Det ville være klædeligt - også i en nyhedstynd agurketid - om de journalistiske kræfter blev brugt på at anfægte og udfordre ophobningen af plusord, ikke mindst i tilsyneladende grydeklare historier, skriver Kurt Strand

Højt salg af nye biler i juni blev helt ukritisk udlagt som en positiv nyhed på Danmarks to førende nyhedskanaler uden et eneste journalistisk, kritisk spørgsmål om for eksempel klima eller miljø i den forbindelse. -
Højt salg af nye biler i juni blev helt ukritisk udlagt som en positiv nyhed på Danmarks to førende nyhedskanaler uden et eneste journalistisk, kritisk spørgsmål om for eksempel klima eller miljø i den forbindelse. - . Foto: TT/Scanpix.

De var smilende enige, værterne på mandag aftens nyhedsudsendelser på både DR 1 og TV 2:

Salget af nye biler i juni var betydeligt højere end i de foregående måneder, end i samme måned sidste år og faktisk det højeste i de seneste 18 år: 21.361 nye biler blev således indregistreret i løbet af den første sommermåned, ”og det er”, som TV-Avisen formulerede det i sin 18.30-udgave, ”et tegn på, at optimismen er ved at få greb i økonomien”.

Tre timer senere blev ”tegnet” til en kendsgerning: ”Der er masser af optimisme hos os forbrugere, og det kan tydeligt ses på salget af nye biler.” Hos konkurrenten TV 2 var det voksende bilsalg også udtryk for ”optimisme hos forbrugerne”.

De to tv-stationer havde - på linje med stort set alle andre nyhedsmedier - fået en pressemeddelelse fra bilimportørernes forening, som satte lighedstegn mellem de ”positive tendenser” og ”fortsat optimisme i samfundet generelt”.

Med importørernes plusord var vinklen på nyhedsindslagene så klar, som den overhovedet kunne ønskes, og tilbage stod blot at få fat i nogle begejstrede bilkøbere, interviewe et par forhandlere og dernæst få en økonom til at medvirke som den alvidende ekspert.

Antallet af tilgængelige økonomer er feriestatistisk set temmelig lav, når solen skinner fra en næsten skyfri himmel - og måske derfor blev det Danske Banks Las Olsen, som begge kanaler måtte ty til.

Heldigvis kunne han bekræfte bilimportørernes vinkel - i TV-Avisen med følgende ord: ”Vi har flere penge, vores indkomst stiger, renten er rigtig lav, forbrugertilliden er rigtig, rigtig høj, og optimismen er i det hele taget ved at få greb i økonomien.”

Nogenlunde samme pointe blev viderebragt af TV 2, dog fra en anden kameravinkel, og med nyhedsjournalistikkens fortælletekniske greb fik de konkurrerende udsendelser fortalt historien om det stigende bilsalg stort set enslydende.

Men dermed bekræftede de også, hvordan især økonomiske tendenser har tendens til at blive vinklet forbløffende ens:

Når forbruget vokser, er det således en positiv nyhed - og i årevis har skiftende finansministre sammen med medievante og velformulerede ekspertøkonomer haft stort set samme bud på, hvordan vi skulle komme ud af krisen: Sving dankortet noget mere, så skal det nok gå alt sammen“

At voksende forbrug - herunder øget salg af nye biler - ikke nødvendigvis tæller på positivsiden i det komplicerede miljø- og klimaregnskab, er en nuance, som ikke levnes plads i hverken finansministres, bankøkonomers eller bilimportørers logik.

Men det betyder jo ikke, at toneangivende medier som nyhedsudsendelserne på DR 1 og TV 2 nødvendigvis skal hoppe med på vognen.

Og det ville være klædeligt - også i en nyhedstynd agurketid - om de journalistiske kræfter blev brugt på at anfægte og udfordre ophobningen af plusord, ikke mindst i tilsyneladende grydeklare historier.

Ukritisk medløberjournalistik som i mandagens nyhedsudsendelser tjener ingen andre end bilsælgerne og de banker, som gerne vil udlåne penge til finansiering af de nye firhjulede.

Kurt Strand er journalist og forfatter