Vitus Bering er ukendt – blot ikke i Jylland!

Det virkede helt forkert på en, der jævnligt færdes i Horsens, når hovedpersonen i DR K-serien ”Ekspeditionen – på sporet af Vitus Bering” blev omtalt som næsten ukendt i Danmark, skriver Leif Hjernøe

DA JEG ER VOKSET OP i og har levet mit snart 80-årige liv i egnene syd for Aarhus, og da mit efternavn er afledt af den geografiske betegnelse Hjarnø i Horsens Fjord, er jeg som ægte østjyde åbenbart orienteret på anden vis end folk fra hovedstaden. Det mærkedes i forbindelse med to tv-udsendelser onsdag aften. Det virkede helt forkert på en, der jævnligt færdes i Horsens, når hovedpersonen i DR K-serien ”Ekspeditionen – på sporet af Vitus Bering” blev omtalt som næsten ukendt i Danmark.

Javel, det gælder blot ikke i det østjyske, hvor man på Horsens Museum og i selve bybilledet i over en menneske alder har kunnet møde navnet Vitus Bering (1681-1741) og se hans verdens berømte indsats markeret som den ekspeditionsleder, der i sin tid tegnede verdenskortet færdigt.

Helt nærværende bliver han, hvis man besøger Vitus Berings Park, som for cirka 60 år siden blev anlagt mellem Horsens Banegård og Vitus Berings Plads for enden af gågaden. Her kan man blandt blomstrende rododendroner lægge hånd på de to kanoner, der var installeret i Berings skib.

APROPOS BLOMSTER OG JYSK GEMYT så læste jeg med glæde i går Kristeligt Dagblads bagsideartikel ”Hylden dufter i stuen ind”, med henvisning til Thøger Larsens maleriske sangtekst ”Danmark, nu blunder den lyse nat” (1914).

Her vil jeg gerne supplere med disse første linjer af Johannes V. Jensens digt ”Envoi” (cirka 1910 ): ”Nu breder Hylden/ de svale Hænder/ mod Sommermaanen.” En påmindelse herom savnedes i onsdagens noget mangelfulde udgave af ”Øgendahl og de store forfattere”, der denne gang havde den litterære nobelpristager Johannes V. Jensen som hovedperson.

DA DER NU VAR TALE OM et tv-portræt, undrede det meget, at man netop i et billedmedie så fuldstændigt forsømte Johannes V. Jensens betydningsfulde indsats for samtidens billedkunst. Jeg tænker her på forfatterens samvirke med de såkaldte fynske bondemalere.

Af hovedstadens kunstkritikere var de blevet mødt med fordomsfuldt nedladende vurderinger. De sidenhen så højt værdsatte fynske malere som Johannes Larsen (1867-1961), Peter Hansen (1868-1928) og Fritz Syberg (1862-1939) var alle uddannet hos Kr. Zahrtmann på Kunstnernes Frie Studieskoler fra 1885.

Det var med disse naturmalere, en forfatter som Johannes V. Jensen følte sig beslægtet. Han tilhørte ellers ”den jyske bevægelse”, der bestod af limfjords digtere som Jeppe Aakjær, Johan Skjoldborg og Thøger Larsen.

Onsdag aften kunne seerne ganske vist høre om Jensens højt berømmede roman ”Kongens fald”. Men hvorfor blev hans store værk om menneskets tilblivelse og udvikling fra før istiden og til nyere tid ”Den lange Rejse” ikke nævnt?

Netop i tv kunne man have vist, hvordan Asger Jorn sammen med Pierre Wemaëre i 1960 fremstillede den næsten 14 meter lange gobelin ”Den lange Rejse”, der i dag hænger på Museum Jorn i Silkeborg. En nyere version af samme tæppe kan ses på Århus Statsgymnasium, men altså ikke i tv!