Medier ser religion som antikveret

Myriam Francois-Cerrah er en fremtrædende britisk muslimsk kommentator og journalist, og hun oplever, at journalister ofte har mere fordomme end viden om religion

Medierne skal tage religion mere alvorligt, mener den britisk muslimske kommentar Myriam Francois-Cerrah.
Medierne skal tage religion mere alvorligt, mener den britisk muslimske kommentar Myriam Francois-Cerrah.

Mediernes tilgang til religion er ofte problematisk, lyder budskabet fra Myriam Francois-Cerrah.
 
”Religion bliver ofte set som noget forældet, som antikviteter fra en forgangen æra. Der er den antagelse, at vi ser på udvikling ud fra et lineært spektrum, og hvor religion ikke har udviklet sig. Og det gennemsyrer den måde, vi som journalister fortolker fakta om religion på,” forklarer hun til Kristeligt Dagblad efter at have deltaget i en debat om religion og journalistik.

”I bedste fald behandles religion som godartede, forældede og antikverede trosretninger. I sin mere problematisk form, bliver religiøse behandlet som individer hvis holdninger bliver gransket og anset for at være mindre værd,” fortæller hun.

Som journalist beskæftiger hun sig også en del med Frankrig. 

”Den store forskel er, at situationen er langt mere alvorligt i Frankrig, hvor det religiøse i det offentlige rum er tabubelagt. I Storbritannien er der stadig rum til det religiøse, selvom det ofte sker inden for en patroniserede ramme.” Myriam Francois-Cerrah er opvokset som katolik, men konverterede som 21-årig til islam efter sine universitetsstudier i Cambridge.

”Der er en tendens til, at du bliver set gennem en muslimsk optik, hvor identiteten er stærkt redigeret, og alle ses som ens. Men jeg vil også sige, at forudindtagede holdninger er langt mere farlige end mangel på viden.”

Myriam Francois-Cerrah er blandt andet kommentator på den engelske udgave af tv-stationen Al Jazeera men ikke den arabiske udgave, hvilket hun understreger i forbindelse med spørgsmålet om, hvorvidt Vesten bliver anset for kristen på samme måde, som man i Vesten taler om den muslimske verden. 

”Optikken er ikke så meget rettet mod kristendommen, som mod imperialisme. Det er langt mere udbredt, og det bliver set som en sekulær imperialisme.”
Et andet problem er den måde, som nogle journalister forsøger at forstå islam på.

”Fordi europæere er mere bekendte med kristendommen end islam, så tror de, at de kan drage direkte paralleller, men det giver mere forvirring end forståelse,” fremhæver Myriam Francois-Cerrah.

Hun peger på, at en præst ikke er det samme som en imam, og at der i islam ikke er en pave, som i den katolske kirke. 

”Nogle føler, at der mangler et central lederskab. Men lederskabet er mere spredt, og det er ikke nødvendigvis negativt. Men hvis du stiller det op mod kristendommen, så ser det ud som om der mangler noget. Det er det samme der sker, når folk siger, at islam mangler sin reformation.”

Hun savner således at kendskab og forståelse.

”Jeg mener ikke, at alle journalister skal være eksperter i teologi, men at de skal have en forståelse af det religiøse landskab. Særligt hvis du beskæftiger dig med religion, så skal du kende de forskellige grene af kristendommen, islam, judaisme og hinduisme. Du behøver ikke kende alle detaljer i teologien. Men du har brug for at forstå den relevante vægt af de forskellige dele af det samfund, du skriver om. Og det mangler,” fastslår Myriam Francois-Cerrah.