Overblik: Sådan har danskernes medieforbrug ændret sig

Traditionelt tv er fortsat den største tidsrøver, når det kommer til danskernes daglige medieforbrug. Facebook bliver mindre populært, og så er ældre begyndt at lytte mere digitalt

Mere end hver anden råder over et smart-tv, næsten hver tiende har en e-bogslæser og syv procent af danske husstande har en robotstøvsuger, fremgår det af rapporten Medieudviklingen 2018.
Mere end hver anden råder over et smart-tv, næsten hver tiende har en e-bogslæser og syv procent af danske husstande har en robotstøvsuger, fremgår det af rapporten Medieudviklingen 2018. Foto: Ritzau/Scanpix.

Den digitale vækst sker primært ét sted, og det er på streaming. Ældre lytter mere digitalt, mens danskernes forbrug af traditionelt tv de seneste år er faldet en smule.

Konklusionerne er fra DR Medieforsknings nye rapport, der årligt sætter tal på danskernes medieforbrug.

Herunder kan du set et overblik over nogle af de vigtigste nedslag i rapporten.

Vi får et større digitalt forbrug

Omkring 3 ud af 5 minutter af den totale mediebrug anvendes fortsat på de såkaldte traditionelle medier som fjernsyn, radio og print.

Det er primært på streaming, at den digitale vækst finder sted. For unge bruges der mere tid i 2018 på at streame både lyd og billeder, og hos befolkningen i almindelighed ses en stigning i streaming af videoindhold. Alle andre mediekategorier oplever en tilbagegang i tidsforbrug. En årsag hertil skal givetvis findes i lofteffekten: Der er grænser for, hvor meget mere tid danskerne kan bruge på medier, end de gør i forvejen.

Forbrug af traditionelt tv er faldet


Fremgang for streamingtjenester

Hvor traditionelt tv oplever tilbagegang, er tendensen den modsatte for streamingtjenesterne, der oplever fremgang på det danske marked. 48 procent streamer nu film og tv-serier mindst ugentligt mod 46 procent i 2017. Generelt er fremgangen dog mindre, end hvad vi har set de seneste år. YouTube og Netflix er fortsat størst med en ugentlig dækning på hhv. 51 procent og 40 procent. På en tredjeplads kommer DRTV, der ugentligt når ud til 37 procent af danskerne, og dermed er i kontakt med dobbelt så mange som TV 2 Play og Viaplay.

De ældre lytter mere digitalt

Det danske radiomarked er ganske stabilt, og udviklingen for radioen er nogenlunde som den plejer. 92 procent af danskerne lytter til radio i løbet af en uge, mens den daglige lyttetid falder fra 1 time og 51 minutter til 1 time og 47 minutter. Altså et par minutters tilbagegang, hvilket følger tendensen fra de foregående år. DR's kanaler står for 73 procent af lytningen, mens Radio24syv tager 3 procent og de kommercielle stationer deles om resten. Normalt forbinder man det digitale med det nye og det ungdommelige, men på radioen er det lige omvendt. De 15-31-åriges digitale lytning til radio udgjorde i 2018 30 procent mod 35 procent i 2017. De ældste danskeres digitale lytning er til gengæld steget, og udgjorde hele 43 procent i 2018. En af årsagerne er sidste års omlægning af DAB-standarden i Danmark.

Danskerne skruer ned for Facebook

Selvom næsten 90 procent af danskerne har en profil på et eller flere sociale medier, så oplever det største af dem, Facebook, en nedgang i den daglige brug. Ikke meget, men dog noget. 77 procent af danskerne er forbi Facebook månedligt, og 63 procent er forbi dagligt, hvilket er et par procentpoint mindre end sidste år. Vendes blikket mod de yngste brugere, de 12-24-årige, er faldet markant. I 2017 var 81 procent af denne aldersgruppe forbi Facebook dagligt. Det tal er faldet til 73 procent i 2018. En del af forklaringen kan naturligvis være de senere års mange skandaler, som involverede Facebook, men noget af forklaringen er også, at vi anvender de sociale medier på nye måder