Med krimier og klassisk musik som ledsager

Hanne Bech Hansen blev verdens første kvindelige efterretningschef og var i mange år dansk politis ansigt udadtil. I dag fylder hun 75 år

Hanne Bech Hansen blev i sin tid hos politiet kendt for sin kontante tone.
Hanne Bech Hansen blev i sin tid hos politiet kendt for sin kontante tone. . Foto: Bax Lindhardt/Scanpix.

Det siger noget om en persons succes, når Cirkusrevyen laver et nummer ud af én. Gennem en hel sæson fremkaldte Ulf Pilgaard latter i rollen som ”Politiets perlemor”, Hanne Bech Hansen, efter at hun i sin karrieres efterår som politichef havde forsvaret sine betjente under den såkaldte ”perlesag”. Samme år gik hun på pension og forlod politiarbejdet for at forfølge de kriminelle i sine egne krimier, som hun har skrevet to af.

For Hanne Bech Hansen er et menneske, der kan og vil spille på alle tangenter. Det beviste hun allerede som fire-årig, da hun begyndte at spille klaver, og efter sin studentereksamen på Marselisborg Gymnasium var hun også studerende på Det Jyske Musikkonservatorium.

Hun overvejede også at læse Musikvidenskab på universitetet, men efter råd fra sine lærerforældre blev det til jurastudiet i stedet. Et valg, som hun sidenhen i flere interviews har betegnet som ”svagt”, men dog ikke fortrudt.

Som ung studerende på universitetet i Aarhus mødte Hanne Bech Hansen i 1958 Jørgen Bech Hansen, som hun et par år senere blev gift med. Sammen fik de også sønnen Søren. I 2002 døde Jørgen Bech Hansen pludseligt og uventet af en blodprop efter en middag i byen.

I flere interviews har Hanne Bech siden fortalt, at hun ikke regner med at finde sig en mand igen. Og hun går stadig med sin vielsesring.

I de første år af sønnen Sørens liv arbejde hun på deltid, og det var efter sigende lidt af et tilfælde, at hun fik sin første markante chefstilling som politimester hos Rigspolitichefen i 1986. I 1988 blev Hanne Bech Hansen så Danmarks første kvindelige chef for Politiets Efterretningstjeneste og samtidig også verdens første kvindelige chef for en efterretningstjeneste.

Karriereplanlægning er dog ikke noget, som Hanne Bech Hansen var gjort sig meget i igennem årene, og hun har offentligt kaldt kvindelige karrierenetværk for ”en af sine yndlingsaversioner” og kritiseret dem for at bygge på en forestilling om, at kvinder skal være dobbelt så dygtige og flittige som mænd for at kunne opnå de samme positioner.

Hanne Bech Hansen blev med sin kontante stil og klare udmeldinger politiets ansigt udadtil. Det er blevet særligt fremhævet, hvordan hun under sin tid som chef formåede at åbne det ellers traditionelt set meget lukkede Pet for offentligheden, blandt andet gennem en hidtil uset villighed til at stille op i medierne:

”Hun forstår og forstod at tale på en måde, så folk lytter. Hun blev et markant menneskeligt ansigt på politiets arbejde, og hun gjorde rigtig meget godt for dansk politi. Hun var den bedste ambassadør, man kunne have forestillet sig,” fortæller tidligere vicedirektør i Københavns Politi, Mogens Kjærgaard Møller, der arbejdede sammen med Hanne Bech Hansen, da hun var chefpolitidirektør i syv år frem til sin tilbagetrækning i 2009.

Han fremhæver, at hun som chef altid var ekstremt professionel på en måde, hvor hun altid formåede at balancere et professionelt overblik med en humoristisk og behagelig omgangstone. Sådan tacklede hun også perlesagen med et glimt i øjet:

”Jeg har altid været i tvivl om, hvad jeg skulle svare, når jeg er blevet spurgt om, hvad jeg helst vil huskes for, når jeg går på pension. Det tror jeg ikke længere, der er nogen tvivl om,” sagde hun i et interview med dagbladet Politiken dengang.

Siden Hanne Bech Hansen gik af som politidirektør og på pension som 70-årig, har hun nydt at sidde ved tastaturet for at skrive krimier, foruden samtalebogen ”Heksehyl. Samtaler om magt og kærlighed”, med Camilla Lindemann og med Tine Bendixen som interviewer. Men hendes musikalske baggrund fornægter sig ikke, og hun bruger stadig meget tid på at lytte til klassisk musik.