Vidt omkring med kommunikation

Kresten Schultz Jørgensen har været ministersekretær, chefredaktør på Dagen og styret debatten i Politiken. I morgen bliver han 50 år

Allerede fra første udgave af den siden kuldsejlede avis Dagen havde Kresten Schultz Jørgensen som chefredaktør en fornemmelse af, at det kunne gå skævt. -
Allerede fra første udgave af den siden kuldsejlede avis Dagen havde Kresten Schultz Jørgensen som chefredaktør en fornemmelse af, at det kunne gå skævt. - . Foto: Klaus Holsting/Scanpix.

Han er en mand, der har haft mange job i få år ad gangen - i ministerier, i en multinational virksomhed, på et universitet og et teater, og så er han forfatter og foredragsholder.

I 2002 sad Kresten Schultz Jørgensen som ansvarshavende chefredaktør på den nystartede avis Dagen, da konkursen var en realitet, og avisen gik ind, få måneder efter den var kommet på gaden. Nu er han chef i sin egen virksomhed, rådgivningsvirksomheden LEAD Agency.

Kresten Schultz Jørgensen har igen og igen i løbet af sit arbejdsliv arbejdet med kommunikation, både som underviser i faget og i særdeleshed som praktisk bruger af det i flere virksomheder.

Efter at være blevet kandidat i statskundskab fra Københavns Universitet i 1992 kastede han sig ud i jobbet som fuldmægtig i Undervisningsministeriet og senere som ministersekretær i Forskningsministeriet.

Derefter gik Kresten Schultz Jørgensens vej endnu mere i retning af kommunikation med en stilling som debatredaktør på Politiken, hvor han var i fire år, før han tog jobbet som chefredaktør på avisen Aktuelt.

Fra den gamle socialdemokratiske avis, som lukkede, året efter at Schultz Jørgensens forlod den, kom han til den globale virksomhed Coca-Cola, hvor han sad som nordisk og baltisk kommunikationsdirektør i et par år, indtil der igen bød sig et job som chefredaktør.

Denne gang var det dagbladet Dagen, der skulle være Schultz Jørgensens nye arbejdsplads, men ifølge et interview med dagbladet Information i 2003 anede han allerede fra første udgivelsesdag, at der var problemer med den nye avis' økonomi. Inden Dagen reelt gik konkurs, sagde Schultz Jørgensen, at de ”idiotiske omstændigheder”, avisen var havnet i, skyldtes dårlig ledelse.

Da Dagen var blevet til nat, drog Schultz Jørgensen videre til kulturens verden som kommunikations- og salgschef på Det Kongelige Teater. Her var han, indtil han i 2007 valgte at blive selvstændig./ritzau/