Jazzdiva med fortid i popmusikken

Når Cæcilie Norby i dag fylder 50 år, kan hun se tilbage på en karriere, hvor hun har været toneangivende inden for flere musikgenrer. I dag er hun en af landets bedste jazzsangerinder og turnerer også i udlandet

Cæcilie Norby kaldes blandt andet en front-figur inden for dansk jazz. -
Cæcilie Norby kaldes blandt andet en front-figur inden for dansk jazz. - . Foto: Torben Christensen/Scanpix.

Når man er datter af en klassisk, moderne komponist og en operasangerinde og samtidig har tilbragt tre af sine ungdomsår på musikgymnasiet Sankt Annæ i København, kan det næppe komme som den helt store overraskelse, at man forsøger sig med en karriere inden for musikkens verden. At man så faktisk også lykkes med sin satsning og det i en grad, så man kan kalde sig en af Danmarks bedste, er ikke naturgivent. Ikke desto mindre er det, hvad Cæcilie Norby har gjort.

Jazzekspert Olav Harsløf tøver ikke med at kalde hende en frontfigur inden for dansk jazz og en af dem, man også fremover kan forvente sig meget af på så vel den danske som den internationale scene. Hun turnerer således også i udlandet og har flere gange i sin karriere spillet med store udenlandske navne - den nu afdøde jazzbassist Ray Brown og den amerikanske jazzvokalist og saxofonist Curtis Stigers for blot at nævne nogle få.

Hører man til dem, der lyttede til dansk popmusik i 1980'erne og 1990'erne, har man næppe heller kunnet undgå at støde på Cæcilie Norbys stemme. I 1985 dannede hun sammen med Nina Forsberg popgruppen One Two, der stod bag ørehængere som ”Midt i en drøm” og ”Billy Boy”. Men allerede inden One Two var hun blevet kendt på den danske musikscene som den ene halvdel af Street Beat, et orkester, der fandt sin inspiration i både jazzen, rocken og funken. Sammen med Nina Forsberg, som også var den anden halvdel af Street Beat, udgav hun sin første single, ”Rap'n'Scratch” i 1982.

For knap 20 år siden, i 1995, var Cæcilie Norby aktuel med sin første egentlige jazzplade, som det første år solgtes i hele 42.000 eksemplarer, heraf de 25.000 i Japan. Meget karakteristisk hed pladen slet og ret ”Cæcilie Norby”, hvilket ifølge Olav Harsløf stemmer godt overens med, at sangerinden er helt sin egen.

”Hun er sig selv og ikke nogen metervare. En vedkommende og intens sangerinde, som er sig sit publikum meget bevidst,” siger han.

Noget af det, der også kendetegner Cæcilie Norby, er hendes evne til at begå sig i og eksperimentere med flere genrer. Således udgav hun i 2010 cd'en ”Arabesque”, hvor hun gav nyt liv til stykker af klassiske komponister som Ravel og Debussy. I 2013 eksperimenterede hun på udgivelsen ”Silent Ways” derimod med rocknumre af blandt andre Leonard Cohen og Tom Waits i egne jazzede udgaver.

Privat danner Cæcilie Norby par med den svenske kontrabassist Lars Danielsson, som hun også har en datter med, og som ligeledes medvirker på flere af hendes udgivelser.