Grand Prixets instruktør-bagmand

Kenneth Kreutzmann var i sine danseår i 1980'erne en af de førende uden for Det Kongelige Teater. I dag runder han 50 år

Kenneth Kreutzmann, instruktør, koreograf med mere, ved uddelingen af Årets Reumert Pris på Det Kongelige Teater i 2006. - Arkiv
Kenneth Kreutzmann, instruktør, koreograf med mere, ved uddelingen af Årets Reumert Pris på Det Kongelige Teater i 2006. - Arkiv. Foto: Lars Helsinghof Bæk/ Scanpix.

Instruktør, dramatiker og koreograf Kenneth Kreutzmann indtog en særposition som danser, fordi han formåede at sammensmelte sin store tekniske dygtighed med en god portion personlig udstråling. Recepten på succes.

Hans seneste meget omtalte bedrifter var at stå for de i alt ni store numre, der var såkaldt mellemlæg, mellem de konkurrerende sange i Eurovisionens Grand Prix på Refshaleøen i København. At fokus siden har være på de økonomiske aspekt, rokker ikke ved, at der var meget bred enighed om, at dette show var det flotteste ved noget Grand Prix til dato.

Kenneth Kreutzmann debuterede som danser relativt sent. Han var 18 år i 1982, og efter et højskoleophold havde han egentlig tænkt sig, at han ville prøve kræfter med skuespilfaget. Men under forberedelserne til optagelseprøven på skuespillerskolen fandt han ud af, at han var god til at danse.

Et af de første steder han dansede, efter at han hurtigt var blevet en del af de danske dansemiljø, var såmænd i et Dansk Melodi Grand Prix. Ellers slog han mest sine folder i dansegruppen Micado, hvor han også fik sin debut som koreograf.

Han er er uddannet i moderne dans ved flere forskellige udenlandske skoler og har blandt andet arbejdet i Barcelona, München og London.

Op gennem 1980'erne og 1990'erne var han koreograf og iscenesætter på en række moderne værker. Hans første store værk som iscensætter var ”Gasolin' teaterkoncert” på Aarhus Teater i 1997.

Kenneth Kreutzmann har dog også gjort sig bemærket med mere sære danseforestillinger. Første del - ”Reservoir” på Edison Teatret - kom i 1998 og tog afsæt i et offentligt toilet, og senere kunne publikum opleve ”Make-Up” i Turbinehallerne, hvor scenen var flyttet til et dametoilet i New York, og i 2005 lagde Aveny-T scene til forestillingen ”DAS”. Idéen bag var at fortælle om diverse menneskeskæbner på en offentlige lokalitet, som mange har en eller andet form for forhold eller kendskab til. Originalitet i koreografien og humor bar forestillingerne hjem.

I de senere år har Kenneth Kreutzmann især koncentreret sig om instruktørarbejdet, blandt andet i Tivoli, hvor en række musicals har været i hans hænder, herunder ”Junglebogen”, ”Grease” og ”Den eneste ene”.

Han var desuden leder af Kreutzmann Dance i årene 1996-2005.

Men i lang tid fremover vil det sandsynligvis være Grand Prix 2014, man vil huske ham for, selvom han allerede tilbage i 2002 fik en Reumert for forstillingen ”Make-Up”.