”Jeg vil gerne bryde med fortidsbilledet af bonden bag ploven”

Arkæolog og forfatter Jeanette Varberg er hidtil yngste modtager af Rosenkjærprisen, DR's store formidlingspris

En dansk gravhøj kan snildt have forbindelse til en egyptisk pyramide, siger Jeanette Varberg, der gerne vil give danskerne ny indsigt i forhistorien. -
En dansk gravhøj kan snildt have forbindelse til en egyptisk pyramide, siger Jeanette Varberg, der gerne vil give danskerne ny indsigt i forhistorien. - . Foto: Rógvi N. Johansen, Moesgaard Museum.

Jeanette Varberg kan det, som mange af hendes kolleger af belæste forskere og fagfolk ikke kan: Hun kan skære ind til kernen af en historie og sætte historiske begivenheder i perspektiv uden at fortabe sig i alt for mange detaljer. I går kom det frem, at den 36-årige arkæolog og forfatter bliver dette års modtager af Rosenkjærprisen. Janette Varberg bliver dermed den hidtil yngste modtager i den store formidlingspris' 50-årige historie.

Hun ved, hvad især medierne gerne vil have, og ved at give dem lige præcis det, opnår hun at være dagsordensættende og skabe sjælden stor opmærksom om det fag, der er hendes, og Moesgaard Museum, der er hendes arbejdsplads. Eksempelvis var hun for nylig fremme i medierne med budskabet om, at Danmark allerede var globaliseret i oldtiden. Den konklusion kom hun med, efter at en laser-analyse af 23 glasperler fra Nationalmuseet, Odense Bys Museer og Moesgaard Museums egen samling har vist, at oldtidens danskere gik med smykker fra det nuværende Irak, Syrien og Egypten.

Som museumsinspektør er hun en del af det kreative udstillingsteam bag det nye Moesgaard Museum, der blev indviet den 12. oktober i år. Hun har som faginspektør haft ansvar for bronzealderudstillingen. Af kollegerne på museet anses hun for at være en opvakt og nysgerrig person med en både sikker og spraglet tilgang til formidlingen. Det er ikke hendes forskningsmæssige kompetencer, der får hende til at stikke ud, men derimod hendes unikke evner som formidler.

”Når man skal fortælle historier, fra før blyanten blev opfundet, er man nødt til at basere den samlede fortælling på fund fra gravsteder, møddinger og efterladte kamppladser. Det kræver stor viden og fantasi kombineret med helt særlige formidlingsmæssige evner. Alt det har Jeanette Varberg,” siger Anders Kinch-Jensen, der er kanalchef på DR P1, som begrundelse for at give Jeanette Varberg Rosenkjærprisen.

Hun har været med på Galathea 3-ekspeditionen i Papua Ny Guinea og Stillehavet, hvor hun stod for udgravningen af et 1000 år gammelt skelet på øen Mbuke, og hun har været feltleder på en international udgravning af bronzealderborgen Monkodonja i Istrien i Kroatien.

Hun er født og opvokset i Odense, hvor hendes forældre og lille-søster stadig bor.

Som lille var hun optaget af barnekongen Tutankhamon, der blev fundet i Kongernes Dal, og derfra var vejen banet til en uddannelse som magister i forhistorisk arkæologi fra Aarhus Universitet. Hun fik sin eksamen i 2006 og blev umiddelbart efter ansat på Moesgaard Museum. Her mødte Jeanette Varberg også sin mand, Klaus Risskov Pedersen, der ligeledes er arkæolog og nu er ansat på Odense Bys Museer. Parret er forældre til to børn: Frida på fem år og Arthur på to et halvt år. Familien bor i Horsens.

Jeanette Varberg er forfatter til en lang række artikler og bøger. Senest er i dette forår udkommet bogen ”Fortidens slagmarker - Krig og konflikt fra stenalder til vikingetid,” der høstede fremragende anmeldelser. Hun har modtaget flere legater, blandt andet et rejselegat fra Dronning Margrethes II's Arkæologiske Fond.

Rosenkjærprisen er på 50.000 kroner og uddeles på P1's nye vidensfestival P1liveX den 23. november. Med prisen følger en forpligtelse til at udfolde sin viden i en serie programmer, der bliver sendt på P1 næste år. Jeanette Varbergs plan er at bruge radioforedragene til at give lytterne ny indsigt i fortiden ved at fortælle, hvordan eksempelvis en dansk gravhøj kan have forbindelse til pyramiderne i Egypten.

”Jeg vil gerne bryde med fortidsbilledet af bonden bag ploven, hvis eneste udsigt var oksens bagdel, og i stedet vise et komplekst og pulserende samfundsbillede, der var stærkt forbundet med verdenshistorien,” siger hun.