Berømmet dirigent siger farvel til sit instrument

I morgen stopper Per Enevold som kantor ved Trinitatis Kirke og dirigent for Trinitatis Kantori

Afgående kantor ved Trinitatis Kirke i København og grundlægger af og dirigent for Trinitatis Kantori Per Enevold har været utroligt glad for sine år i kirken, hvor han har mødt opbakning og plads til kreativ udfoldelse. –
Afgående kantor ved Trinitatis Kirke i København og grundlægger af og dirigent for Trinitatis Kantori Per Enevold har været utroligt glad for sine år i kirken, hvor han har mødt opbakning og plads til kreativ udfoldelse. –. Foto: Leif Tuxen.

Det var lidt af et tilfælde, at 69-årige Per Enevold som barn kastede sin kærlighed på den klassiske musik og korsang i særdeleshed. Opvæksten i et københavnerhjem med fem yngre søskende, en far, der var arkitekt, og en mor, der var hjemmegående, var ikke mere end almindeligvis præget af musik.
Så det var op til hans musiklærer i skolen at føre ham på det, der skulle vise sig at være rette vej.

LÆS OGSÅ: Kirkemusik skal ikke lefle for folk

Per Enevold blev indstillet til sangskolen Sankt Annæ Gymnasium, der ændrede hans liv. I 3. klasse mødte han her en ellers ukendt verden, hvor børn fra alle sociale lag samledes om én ting, og han elskede sangundervisningen og korprøverne. Så meget, at han først drømte om at blive professionel sanger, men samtidig tog sig selv i at dirigere de klassiske stykker, der flød ud af radioen derhjemme.

Selvtilliden var dog efter gymnasiet ikke til at søge ind på dirigentlinjen på musikkonservatoriet, så Per Enevold studerede musik på Københavns Universitet, direktionsstudier i udlandet og blev musikpædagog. Og vendte tilbage til arnestedet, Sankt Annæ Gymnasium, for at undervise. At give musikken videre til yngre generationer og at så et frø for forståelsen og interessen for det klassiske har altid været en hjertesag for Per Enevold, der i dagens folkeskoler gerne så et langt større fokus på musikkens store bagkatalog.

Med årene blev han blandt andet kapelmester og kunstnerisk leder af Københavns Drengekor, mens han var domkantor ved Vor Frue Kirke i København og fast dirigent for Danmarks Radiokor, inden han i 1993 blev grundlægger af og dirigent for Trinitatis Kantori. Hvad der startede på frivillig basis, blev til en fast stilling som kantor ved Trinitatis Kirke og det er som kantor og dirigent, han nu runder af med en 20- års-jubilæumskoncert for Trinitatis Kantori i morgen (den 17. marts).

Det bliver sikkert svært at takke af, men han har jo selv valgt det, som han siger. Og det er bedst at holde, mens det endnu går godt.

Det har været naturligt for Per Enevold at arbejde i en kirke og med kirkemusik, for i barndomshjemmet var kristendommen en del af livet på en afslappet måde, han har selv et personligt forhold til kirken i dag, og gennem musikken har han som både barn og voksen set kirken indefra.

Den verdslige musik, som kantoriet også har arbejdet med, har Per Enevold og koret kunnet fremføre i Rundetårns bibliotekssal uden at skulle bevæge sig mere end nogle få meter. For kirkemusik hører sig til i kirken, hvor Per Enevold glæder sig over at bidrage til lovprisningen.

Nu, hvor Per Enevold i sit otium får mere tid på hænderne, glæder han sig til mere samvær med den nære familie hustruen, der er konservatorielærer, og hans tre døtre, der er henholdsvis sognepræst, musiker og tv-tilrettelægger. Den sidste dog også med en konservatorieuddannelse i bagagen, så musikkens og kirkens indflydelse fornægter sig ikke. Og tid til børnebørnene, måske nogle kurser på folkeuniversitetet og flere rejser, gerne til Italien, som Per Enevold holder meget af.

Men han kan helt sikkert ikke lade sit hjertebarn ligge, og musikken vil fortsat fylde meget i hans liv, siger han. Han giver sit instrument, kantoriet, fra sig. Men han vil fortsat gerne dirigere.