Bogbranchens frække dreng fylder 50

Jakob Kvist har med PeoplesPress udfordret de etablerede bogforlag og bragt journalistikken ind i bøgerne

Forlægger Jakob Kvist er ophavsmanden til kulturformidlingsbureauet ArtPeople. –
Forlægger Jakob Kvist er ophavsmanden til kulturformidlingsbureauet ArtPeople. –. Foto: Søren Bidstrup/.

Jakob Kvist kan i dag på sin 50-års fødselsdag lade tankerne vandre tilbage til dengang, han fik idéen til kulturformidlingsbureauet ArtPeople, der udgiver både bøger, musik, dvder og booker foredragsholdere, stand-up-komikere og musikere. Bedst kendt under paraplyen ArtPeople, hvor Jakob Kvist har titel af kreativ direktør, er forlaget PeoplesPress, der i bogbranchen har fået ry af klassens frække dreng med mod på at udfordre de etablerede forlag, ikke mindst med alternative markedsføringsmetoder.

Mens Kvist, der er præstesøn fra Varde, er virksomhedens ansigt udadtil, har vennen Jan Degner stillingen som administrerende direktør for ArtPeople.

Før lanceringen af den nye kulturvirksomhed havde Jakob Kvist en lang karriere bag sig som avisjournalist, men ledte efter en udvej, fordi tendensen var, at man skulle skrive kortere og kortere på kortere tid. Han ville hellere den modsatte vej og bringe journalistikken ind i bøgerne.

Blandt de nyeste udgivelser fra bogforlaget er den meget omtalte Gul feber med og om cykelrytteren Michael Rasmussen, og det er i årenes løb blevet til adskillige journalistiske bøger om idrættens verden, som er et af Jakob Kvists mange interessefelter, der også omfatter musik, politik, økonomi og teologi.

Mest omtale skabte nok udgivelsen af bogen Jæger i krig med eliten, hvor en tidligere jægersoldat stod frem og berettede om sine oplevelser, hvilket fik to chefer fra forsvaret til at troppe op på forlaget og kræve bogen stoppet, dog uden held.

Selv har Jakob Kvist skrevet en række bøger, blandt andet Ambassadøren om Michael Laudrup, Møllehave om præsten Johannes Møllehave og Barndomsvenner om filmanmelderen Ole Michelsen og skuespilleren Ulf Pilgaard.