Forfatteren Jess Ørnsbo er død

Forfatteren Jess Ørnsbo er afgået ved døden efter længere tids sygdom, 86 år gammel. Det oplyser Gyldendal. Han blev regnet for en af Danmarks største digtere og dramatikere. Læs eller genlæs dette portræt af Ørnsbo

Få digtere har haft så stor indflydelse på litteraturhistorien herhjemme som Jess Ørnsbo.
Få digtere har haft så stor indflydelse på litteraturhistorien herhjemme som Jess Ørnsbo. . Foto: Mik Eskestad/ritzau.

Søren Ulrik Thomsen tilegnede ikke for ingenting prosadigtet ”Beaufort-skalaen” (1988) til Jess Ørnsbo, hvis poesi og dramatik også må betragtes som en vild hvirvelvind næsten uden for enhver skala i litteraturhistorien. Og Søren Ulrik Thomsen er ikke den eneste digter, der står i gæld til Jess Ørnsbos forfatterskab.

Sådan skrev Kristeligt Dagblads anmelder Peter Stein Larsen også i en anmeldelse af Ørnsbos ”Undren” i 2001.

”Jeg vil her påstå, at ingen dansk poet – måske med Per Højholt som eneste undtagelse – i så høj grad er blevet efterlignet og dermed har haft så stor indflydelse på dansk lyrik siden 1960’erne som Ørnsbo.”

Weekendavisens litteraturanmelder Lars Bukdahl kalder også Ørnsbo for ”en af vores største og mest originale digtere, som bare skal hyldes”. Men tilføjer, at Ørnsbo måske lidt uretfærdigt er blevet betragtet som en ”lyrisk børnesygdom”, som mange af landets senere store digtere skulle igennem for at blive dem selv.

”Ørnsbos onde skæbne i litteraturhistorien har ofte været, at han er blevet identificeret så stærkt med 1960’er-modernismen. Men han er meget mere end det med sin uforsonlige vildskab og vrede i sproget. Han er helt sin egen og stadig stærkt skrivende som den sidste nulevende mohikaner fra modernismen – sammen med Benny Andersen og Torben Brostrøm,” siger Lars Bukdahl og peger på, at Ørnsbo så sent som sidste år udsendte en stærk samling digte og prosatekster med den selvironiske titel ”Sidste udkald”.

Jess Ørnsbo er opvokset på Vesterbro i København, hans far var kartoffelhandler, og hans mor stuepige.

I 1951 blev han student, og i 1964 magister i slavisk filologi, ligesom han gennem tiden har oversat meget især polsk litteratur. Og ifølge Lars Bukdahl kan man også finde en del inspiration fra den vilde østeuropæiske digtning i Ørnsbos egne vilde vers.

Gennem tiden er Jess Ørnsbo også blevet kaldt Danmarks vredeste mand. Og han har selv haft mottoet, at ”digteren er som en opslået kniv, læseren træder på”.

Som poet debuterede han i bogform med ”Digte” (1960), der vakte stor opmærksomhed, og han har siden udgivet et væld af velmodtaget lyrik. Men en lige så væsentlig del af Jess Ørnsbos samlede værk er hans dramatik, hvor originaliteten er lige så stor som i hans lyrik. Og han har således både modtaget blandt andet Det Danske Akademis store pris (1984) og Danske Dramatikeres Hæderspris (1989).

Et af hans skuespil, ”Majonæse” (1988), er sågar optaget i Kulturministeriets Kanon for Scenekunst. I 1990’erne var han tillige angiveligt den danske dramatiker, der hyppigst blev opført. To store bind, ”14 spil for løst publikum” (1987) og ”8 ulige spil” (1998), er samlinger af hans dramatiske værker. Og han regnes også for at være en af landets største og mest brugte dramatikere, selvom han også har været kendt for at tage kampen op, hvis nogen konsulent eller teaterdirektør skulle have lyst til at pille ved hans manuskripter.

I 1963 blev han gift med forfatteren Dorrit Willumsen. Sammen har de en søn, Tore Ørnsbo, der ligeledes er digter.

Parret fejrede i 2013 guldbryllup ved at udsende en fælles digtsamling, der hedder – ”Guldbryllup”.