Den uperfekte billedkunstner

På tværs af forskellige medier har billedkunstner Peter Land i mere end 20 år forsøgt at udfordre samfundets idealforestillinger. I morgen fylder han 50 år

Peter Land tror ikke på perfektionen, og det har provokeret ham voldsomt siden teenageårene, at han er blevet påduttet, hvordan hans liv skal leves. -
Peter Land tror ikke på perfektionen, og det har provokeret ham voldsomt siden teenageårene, at han er blevet påduttet, hvordan hans liv skal leves. - . Foto: J.L. Schou.

Peter Land vidste dårligt, hvor optageknappen på et videokamera sad. Alligevel besluttede han sig som kunststuderende i begyndelsen af 1990'erne for at lægge maleriet på hylden og i stedet give sig i kast med video, som på det tidspunkt var jomfrueligt territorium for ham.

Siden da har den danske billedkunstner - ud over video - arbejdet med både skulptur, installation, objekter og tegning, og han lader aldrig formen diktere indholdet.

Peter Lands arbejde kredser primært omkring sociale, psykologiske, politiske og eksistentielle temaer, hvor det særligt er samfundets idealforestillinger, som han forsøger at udfordre. Han tror ikke på perfektionen, og det har provokeret ham voldsomt siden teenageårene, at han er blevet påduttet, hvordan hans liv skal leves.

Allerede på Det Kongelige Danske Kunstakademi i København, som han gik på fra 1988-1994, besluttede han sig for, at kunsten skulle være selvudleverende. Han ville ikke lave kunst, som han kunne gemme sig bag ved, og derfor bruger han gerne sig selv i kunsten som et eksempel på den imperfektion, som han mener man som menneske må acceptere.

Siden ”Another State of Mind” på Globe Gallery i København i 1993 har Peter Land haft næsten 50 soloudstillinger - primært i Danmark, men også i andre europæiske lande og enkelte i USA.

De seneste år har Peter Land hovedsaglig arbejdet med afstøbninger af menneskefigurer, som fremstilles i glasfiber og indfarvet gummi, med menneskehår og glasøjne for at opnå en høj grad af realisme. Et eksempel er de to buster ”Dreng” og ”Pige” fra 2012, som Peter Land fremhæver som et af de værker, han er mest begejstret for.

”Det forestiller to børn med blond hår, hvor jeg har ændret på hudfarven og øjenfarven. Det er tæt på at være realistisk, men de indbyggede fejl gør, at beskueren er bevidst om, at det er en skulptur. Det handler om perfektionen,” siger Peter Land.

En af hans nyeste udstillinger er fra sommeren 2015. Den hed ”PSYKOSOMATISK - gør det ondt, når du ler?” og blev udstillet på Den Frie i København.

En af installationerne forestillede en mand, der lå i én lang serie af papkasser, som var Peter Lands reaktion på den hårde, apokalyptiske stemning, der hersker i samfundet i forbindelse med flygtningekrisen og finanskrisen.

”Det er en kommentar til den nervøsitet, som er allestedsnærværende for tiden - en angst for, at det hele kollapser. Den utryghed mærker jeg også hos mig selv, og jeg har forsøgt at bearbejde og portrættere den i dette arbejde,” siger han om værket, der viser, at selvom manden har strakt sig langt, så er han stadig havnet i dén situation.

Inspirationen til kunstværket fik han på internettet, hvor en japansk hjemløs havde bygget sig et sovested af flere sammensatte papkasser. Og det er netop i samspil med omgivelserne, at Peter Land får idéer til nye projekter - i aviser, tv-programmer og i særdeleshed bøger.

Han bruger nemlig en stor del af fritiden på at læse faglitteratur om historie, psykologi og psykiatri. På natbordet ligger da også en bog om klinisk psykiatri. Der er inspiration at hente i den type bøger, fordi det ifølge Peter Land er spændende at undersøge, hvorfor vi mennesker opfatter virkeligheden, som vi gør, og hvor lidt der skal til, før virkelighedsopfattelsen ændrer sig.

Peter Land har siden 2006 boet i Malmø med sin kone. Han ønsker med egne ord ”ikke at være festens højdepunkt”, og han fejrer derfor sin 50-årsfødselsdag sammen med sin kone i Havanna på Cuba.