95 år: Der er stadig strøm i den musikalske glødepære

Bent Fabricius-Bjerre har skrevet nogle af Danmarks mest elskede melodier og skriver stadig musik på livet løs. I morgen bliver han 95 år

Bent Fabricius-Bjerre har ingen planer om at stoppe med at skrive ny musik. Han skriver aldrig til skuffen, men kun på bestilling, så al musik er frisk til kunden, som han siger. – Foto: Leif Tuxen.
Bent Fabricius-Bjerre har ingen planer om at stoppe med at skrive ny musik. Han skriver aldrig til skuffen, men kun på bestilling, så al musik er frisk til kunden, som han siger. – Foto: Leif Tuxen.

Mozart blev kun 35 år, men herhjemme er den folkekære komponist og pianist Bent Fabricius-Bjerre slet ikke færdig med at skrive melodier, selvom han bliver 95 år i morgen. Tidligere i år vandt han således sammen med salmedigteren Lisbeth Smedegaard Andersen førstepræmien i en konkurrence om at skrive en ny sang til Højskolesangbogen i forbindelse med højskolernes jubilæum. Og selvom den nu færdige højskolesangbogskomité stadig er hemmelighedsfuld, er Bent Fabricius-Bjerre altså med sikkerhed med i den nye kommende udgave af Højskolesangbogen i 2020 med sangen ”For vist vil de komme”.

I øjeblikket kan man også høre hans kompositoriske evner i biografen, hvor han har skrevet musik til den danske film ”Kollision”. Og få danske komponister har skabt så mange ørehængere som Bent Fabricius-Bjerre, som gennem sin lange karriere har formået at udvikle og forny sig hele tiden, mens flere af hans melodier er blevet til kulturarv.

Temaerne til Olsen Banden-filmene og ”Matador” har i dag status af nationalklenodier, og han er altså stadig god for gode melodier og historier.

”Jeg skænker ikke en tanke i hverdagen, at jeg er 94 år,” sagde han tidligere i år i et interview med Georg Julin til Kristeligt Dagblads lydavis i serien ”Senior med mening” og tilføjede:

”Da jeg var ung, spillede jeg med ældre musikere, og i dag spiller jeg med unge musikere, hvilket giver mig ny energi, for de er jo stadig fremadbrusende og energiske, og det er god inspiration, og herudover skriver jeg ikke til skuffen, men udelukkende på bestilling, så det er frisk musik, som kunden føler passer til netop deres projekter. I øvrigt er musik, der ikke bliver brugt, jo også kedeligt, og hvem har glæde af det?”.

Bent Fabricius-Bjerre kommer fra et borgerligt hjem, hvor han lærte at spille klaver fra fem-seksårsalderen, og selvom hans forældre ikke var så glade for det, gik han ud af skolen som 15-årig og tog et job som musiker på Jørgensens Hotel i Tisvilde, hvor hans talent blev bemærket, og allerede under Besættelsen udgav han flere plader.

Efter krigen tog han eksamen som pianist på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium.

Efter godt tre års klassisk uddannelse fortsatte Bent Fabricius-Bjerre dog med at spille ”værtshusmusik” og ved siden af komponere musik til blandt andet dokumentarfilm, og så var karrieren i gang. Men allerede som 16-17-årig startede han faktisk et bogforlag, hvor han blandt andet udgav en diskografi om jazzmusik, og under krigen startede han et musikblad, der hed Tribune, der beskrev datidens danse- og underholdningsmusik, men som desværre måtte lukke på grund af papirrationering. Men driftig har han været gennem alle årene. Og det er blandt andet blevet til et pladeselskab, video- og filmproduktioner og senere opkøb af den store bygning Scala i København, der yderligere gav arbejdsdage langt ud over musikken.

Det helt store musikalske gennembrud kom i 1961, da han komponerede kendingsmelodien til tv-programmet ”Omkring et flygel”, som han også var vært for. Og succesen fortsatte i udlandet, da den nu 38-årige pianist under kunstnernavnet ”Bent Fabric and His Piano” lancerede ”Omkring et flygel” i USA – her med titlen ”Alley Cat”. Det førte ham også ind på toppen af den prestigefyldte hitliste Billboard Hot 100 og indbragte i 1962 ham en Grammy i kategorien bedste rock and roll-indspilning.

Siden dengang har han fejret mange succeser og komponeret musik til et hav af film og tv-serier lige fra animationsfilmen ”Bjergkøbing Grandprix” til Casper Christensens og Frank Hvams ”Klovn”, og han har skabt iørefaldende musik til både ballet-, musical- og teaterstykker gennem årene. Tidligere i år stod han også på scenen i DR Koncerthuset, og han har altså ikke tænkt sig at stoppe med at spille og komponere foreløbig. Men han regner ikke med, at musikken fortsætter, når hjertet engang går i stå.

”Jeg går hverken op i min alder eller min død, men er jo godt klar over, at jeg ikke har så mange år igen, som jeg har haft, så jeg sørger for, at der er orden i mine ting, så jeg ikke efterlader mig en rodebutik. I øvrigt skal jeg ikke nogen steder hen bagefter, jeg regner livet for en strøm, og jeg selv er en glødelampe, og på et eller andet tidspunkt går lampen ud, men strømmen fortsætter jo,” sagde den aktive musiker om sit liv i ”Senior med mening”, der stadig kan genhøres på k.dk.

Siden 2005 har Bent Fabricius-Bjerre været gift med Camilla Pacilla Arndt. Det er hans tredje ægteskab efter de to forudgående, der hver varede 27 år.