Prøv avisen
Portræt

Dynamisk præst bringer amerikansk prædikekunst til Danmark

Sognepræst Charlotte Ellermann er initiativtager til den igangværende festival om sort prædikekunst. Foto: Nikolai Linares.

Amerikansk populærkultur og kirkeliv er ikke i lige høj kurs overalt. Men sognepræst Charlotte Ellermann er vild med Martin Luther King-prædikestilen, som hun i disse dage bringer til København

Som teenager havde Charlotte Ellermann et fritidsjob som kirkesanger i den lokale sognekirke i Randers, hvor hun var født og opvokset. Som regel gik korsangerne ud af kirken under prædikenen. Men en dag slog det Charlotte Ellermann, at hun burde blive og lytte til præsten. Det var langfredag, og præsten talte blandt andet om Ingmar Bergmans film ”Nadvergæsten”, der handler om menneskelivets lidelse og tvivl. Prædikenen gjorde så dybt indtryk på Charlotte Ellermann, at hun efter gudstjenesten fortalte sine forældre, at hun gerne ville være præst.

I dag, hvor Charlotte Ellermann er 51 år, er den spontane idé for længst blevet til virkelighed, og hendes interesse for prædikekunsten er fortsat levende. Det er derfor ikke tilfældigt, at det er den idérige, engagerede og lattermilde sognepræst fra Humlebæk Kirke i Nordsjælland, der er idékvinde, initiativtager og praktisk hovedkraft bag den prædikefestival, som finder sted i Skt. Andreas Kirke i København i disse dage. Festivalen, som begyndte i går og slutter i eftermiddag, udbydes som efteruddannelse for præster under Folkekirkens Uddannelses- og Videnscenter. Det er tredje år i træk, at Charlotte Ellermann har inviteret amerikanske prædikanter og musikere for at inspirere danske præster.

I år har festivalen temaet ”Black Preaching”, der henviser til den særlige amerikanske prædikestil, som man kunne høre hos blandt andre borgerrettighedsforkæmperen og baptistpræsten Martin Luther King. Den er i høj grad præget af dialog med tilhørerne, af både humor, alvor og musikalitet og af en kobling mellem evangelietekst og hverdagsliv.

”I Danmark har vi en god tradition for sobre, velgennemtænkte, teologisk solide prædikener, og den skal vi ikke kaste bort, men min idé var, at vi netop ved at lade os inspirere af den meget anderledes amerikanske tradition kan skabe noget virkelig godt, som er solidt, men også taler til folks følelser og levede liv. Det ligger mig meget på sinde,” siger hun.

Charlotte Ellermann er blandt kolleger kendt som en dygtig formidler, der altid er grundigt forberedt. For selvom hun holder af populærkultur og gerne bruger den til at skabe kontakt med kirkegængere, tager hun troen alvorligt. Det er da også først i de senere år, at hun har vovet sig ud i de mere vilde formeksperimenter, inspireret af kolleger i sin første stilling som sognepræst i Skt. Jakobs Kirke på Østerbro, hvor hun havde embede fra 1994 til 2006.

Siden hun i 2006 kom til Humlebæk Kirke, har hendes nærmeste kollega været sognepræst Hans-Henrik Ross, som hun er meget taknemlig for tager over, når hun som i disse dage har travlt med aktiviteter uden for sognet. Ellers holder hun meget af at opholde sig i sit lokalområde, ikke mindst på kunstmuseet Louisiana, som hun har årskort til, og hvor hun sætter venner stævne til en god samtale over en kop kaffe. Interessen for kunst, filosofi og film har hun haft siden ungdomsårene, og en studierejse til Rom inspirerede hende til at lære både italiensk sprog og mad.

Hjemme hos Charlotte Ellermann er der som regel liv og glade dage. Nogle gange kan det ifølge en god veninde minde om en ”arbejdslejr”, fordi både Charlotte Ellermann, hendes mand, der er økonomichef i et ministerium, og deres tre børn på 13, 15 og 18 år er aktive og engagerede i alt fra musik og sang til fodbold og kunst.