Edina Hadziselimovic - fra borgerkrig til dansk operahistorie

Komponisten Edina Hadziselimovic flygtede til Danmark i 1992. I dag underviser hun på musikkonservatoriet i Esbjerg og står bag en opera om flygtningecentret Sandholmlejren, der har premiere i morgen

Edina Hadziselimovic boede med sin mor i Sandholmlejren i en periode i 1990'erne, inden hun blev musikstuderende og siden fik arbejde som underviser og komponist. Det er erfaringerne fra lejren, der nu omsættes til operaen "Waiting in Nowhere". --
Edina Hadziselimovic boede med sin mor i Sandholmlejren i en periode i 1990'erne, inden hun blev musikstuderende og siden fik arbejde som underviser og komponist. Det er erfaringerne fra lejren, der nu omsættes til operaen "Waiting in Nowhere". --. Foto: Malene Korsgaard Lauritsen.

Det er 17 år siden, at Edina Hadziselimovic forlod flygtningecentret Sandholmlejren i Nordsjælland. Siden da er hun blevet uddannet musiker og komponist fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium med diplomeksaminer i accor- deon, komposition og teori. Hun taler flydende dansk og er dybt engageret i sine mange gøremål inden for musikken. Og i morgen kulminerer hendes karriere foreløbig med urpremieren på operaen "Waiting in Nowhere", som Edina Hadziselimovic har komponeret musik til.

Operaen foregår i Sandholmlejren, og den er blevet til på bestilling af Det Kongelige Teater. Titlen, "Waiting in Nowhere", skal angive den magtesløshed, som komponisten oplevede ved at være indkvarteret i Sandholmlejren. Librettoen til operaen er skrevet af den herboende chilener Rubén Palma, som i mange år har arbejdet i Sandholmlejren. Handlingen omfatter blandt andet to unge forelskede, en skurk, en politichef og nogle Røde Kors-medarbejdere.

Selv betegner komponisten kunstværket som en "dokumentaropera":

– Historien som sådan er opfundet, men alt det med falske papirer, politi og så videre er hverdagskost der. Sandholmlejren ligger så isoleret, som en lille global landsby indkapslet i Danmark. Bussen går kun sjældent, og der er meget langt at gå til den nærmeste by, Blovstrød, hvor der ikke rigtig er nogen at kontakte.

Sandholmlejren er også speciel, fordi den ligger tæt på et militært område, bygningerne er for eksempel en nedlagt kaserne. Det tilgrænsende område bruges til skydeøvelser, hvilket ifølge komponisten er forfærdeligt at høre på for mange af de beboere, der kommer til landet og centret med traumatiske krigsoplevelser.

Edina Hadziselimovic er født 1971 i Travnik i Bosnien, hvor hun havde et velfungerende liv med studier på musikakademiet i Sarajevo, indtil krigen i det tidligere Jugoslavien fik tilværelsen og landet til at revne på kryds og tværs.

I foråret 1992 flygtede hun med sin mor til Danmark og boede otte måneder i Sandholmlejren. Det var musikken, der fik Edina Hadziselimovic videre fra lejren, for via en kontakt til den nu af- døde lærer i accordeon, Mogens Ellegaard, fik hun mulighed for at gå til optagelsesprøve på konservatoriet i København. Hermed var vejen banet, for hun strøg lige ind på konservatoriet.

I dag bor Edina Hadziselimovic i Nivå. Hun underviser i teori og komposition på konservatoriet i Esbjerg og oversætter almindelige noder til blindskrift og underviser på blindeinstituttet i København. Hun elsker også at undervise sit ugentlige aftenskolehold i harmonikaspil. Vil publikum mon få en smuk oplevelse af operaen "Waiting in Nowhere", når den har premiere i morgen? Det ved komponisten ikke, men hun håber, at der vil være noget at tænke på bagefter.

kultur@kristeligt-dagblad.dk

Operaen "Waiting in Nowhere" har premiere i morgen og anmeldes i Kristeligt Dagblad på mandag