Edward Munch blev døråbner

Den 40-årige kunsthistoriker Erlend Høyersten fra Bergen afløser den 1. januar 2014 Jens Erik Sørensen som direktør for ARoS, Aarhus Kunstmuseum

”Jeg har længe været afstandsforelsket i ARoS,” siger Erlend Høyersten, der fra 1. januar er ny direktør på ARoS, Aarhus Kunstmuseum. –
”Jeg har længe været afstandsforelsket i ARoS,” siger Erlend Høyersten, der fra 1. januar er ny direktør på ARoS, Aarhus Kunstmuseum. –. Foto: Jens Thaysen.

I oktober 2012 stod Erlend Høyersten på talerstolen på ARoS for at åbne den Edward Munch-udstilling, der skulle komme til at slå alle publikumsrekorder på det aarhusianske kunstmuseum. I går var han igen at finde på ARoS, denne gang for at blive præsenteret som museets nye direktør fra 1. januar 2014.

Jeg har længe været afstandsforelsket i ARoS, nu kan jeg endelig få lov at gifte mig, sagde den 40-årige nordmand spøgefuldt, da han mødte pressen.

LÆS OGSÅ:Populær eksilsvensker fylder rundt

Dermed kan man sige, at Edward Munch kom til at fungere som døråbner og en slags Kirsten Giftekniv mellem Erlend Høyersten, der er direktør for Kunstmuseerne i Bergen, og ARoS. Han udlånte generøst 34 værker fra sin store Munch-samling til udstillingen på ARoS, og dermed var den første kontakt vakt til det, der nu er blevet til underskriften på en fem-årig kontrakt. Og en spændingsudløsning i Aarhus, hvor man længe har gættet på, hvem der mon skulle afløse karismatiske Jens Erik Sørensen, der har stået i spidsen for Aarhus Kunstmuseum, senere ARoS, i næsten 30 år.

Erlend Høyersten kaldte ved præsentationen ARoS for sine drømmes hus, og han har sagt ja til direktørposten med både spænding, ydmyghed og store ambitioner om at vinde nyt terræn for det i forvejen succesfulde, og nu også økonomiske godt funderede, kunstmuseum.

Trods sine kun 40 år har Erlend Høyersten stor erfaring bag sig som museumsleder. Som 31-årig blev han leder af Sørlandets Kunstmuseum i Kristiansand, fem år senere rykkede han til Kunstmuseerne i Bergen som vicedirektør og avancerede efter et år til direktør.

Han bliver da også af bestyrelsesformanden for ARoS, Carsten Fode, rost for sine lederegenskaber, sin kunstfaglige indsigt og sin stærke personlighed. Og så har han et netværk i branchen, der er afgørende for, at ARoS kan få opfyldt sin ambition om at blive kendt i udlandet. Høyersten har gennemført et forskningsprojekt om meningsdannelser og værdiskabning i kunstmuseer.

Erlend Høyersten er født i Bergen, men har danske rødder. Hans mor, der er sygeplejerske, er nemlig født i Thisted, og han har adskillige fætre og kusiner i Danmark. Faderen er psykiater, og begge forældre er praktiserende katolikker. Selv betragter den høje nordmand sig som agnostiker. Foruden kunsthistorie har han grundfag i litteratur- og religionsvidenskab fra universitetet i Bergen, og den baggrund betragter han som et godt udgangspunkt for at forstå kunsten.

En stor del af den europæiske kunsthistorie forholder sig til religion og teologi, og derfor er kendskab til religionerne vigtig basisviden, mener han.

Den kommende direktør har gennem ansættelsesproceduren internt luftet sine ideer for ARoS fremtid, men ved præsentationen nøjes han med at sige, at ambitionerne er høje, og at han vil bruge det kommende halve år på at skærpe sine ideer og planer.

Han ville heller ikke ud med, hvilken kunst han særligt brænder for, men gav udtryk for, at han både er til samtidskunst og klassikere.

Erlend Høyersten er gift med Birthe Høyersten, der er uddannet glaspuster, men nu arbejder med psykisk handicappede.

Parret har datteren Anna, der er 14 år. Familien flytter til Aarhus i forbindelse med ansættelsen på ARoS.