En klippe for kunsten

Kunsthistorikeren Lars Kærulf Møller begyndte med at undervise teologistuderende. Men på Bornholm har han fundet sit livsværk som direktør for Bornholms Kunstmuseum. Han fylder 60 år i dag

Bornholms Kunstmuseum var kun en lille afdeling med nogle få lokaler på Bornholms Museum i Rønne, da den erfarne kunsthistoriker Lars Kærulf Møller blev hentet til øen i 1988 for at lede arbejdet med at udvide museet. Men over halvdelen af øens befolkning skrev under på et protestbrev mod de ambitiøse planer om et stort, dyrt kunstmuseum.

Når Bornholms Kunstmuseum alligevel blev oprettet som et af landets smukkeste museer i 1993 og endda udvidet i 2002-2003, skyldtes det ikke mindst dets karismatiske og kompromisløse leder, Lars Kærulf Møller. Og selvom underskrifterne blev gravet ned ved museet som protest i 1993, endte den lokalpolitiker, der stod i spidsen for protesten, med at køre op til museet for at grave underskrifterne op igen. For i dag har folkestemningen vendt sig, så langt de fleste synes, at museet alligevel er en smuk gave til øen.

For mange står Lars Kærulf Møller som inkarnationen af den gave, fordi han ikke kun har omvendt bornholmerne, men også "ovre" skabt respekt om museet , ligesom museet i dag har omkring 50.000 årlige gæster og en international profil, man ikke kan forvente sig af et provinsmuseum.

I øjeblikket huser museet for eksempel Europas bedste keramikeres værker under European Ceramic Context 2010. Og sidste år samarbejdede museet endda med Stanford University i USA om udstillingen "Speed Limits". Mere kuriøst blev det, da Østjyllands Politi for nogle år siden kontaktede den kunstkyndige museumsleder, da en russisk maler havde lavet forfalskninger af en række værker. Også den (rets)sag blev til gavn for museet med succesudstillingen "Ægte forfalskninger". Og museumslederens næste store ambition er at lave et lysmuseum på øen.

Lars Kærulf Møller bor i Klemensker, er gift med Margit Stenbæk og far til fire børn.

ohrstrom@k.dk