En studie i kærlighed og ensomhed

Filminstruktøren Pernille Rose Grønkjær har netop modtaget en af filmbranchens mest prestigefyldte priser

Pernille Rose Grønkjær er et dansk instruktørtalent med et potentiale ud over det sædvanlige. -- Foto: Peter Kristensen.
Pernille Rose Grønkjær er et dansk instruktørtalent med et potentiale ud over det sædvanlige. -- Foto: Peter Kristensen.

Den indtil for nylig ret ukendte Pernille Rose Grønkjær er med et slag blevet et rigtig godt navn i den danske filmverden. De, der kender hende, havde set det komme for længe siden. For alle andre stod det klart, da hun forleden på Amsterdam Film Festival modtog Joris Ivens Award, som er den største hæder, en instruktør af en dokumentarfilm kan opnå.

Da hun fik overrakt prisen, blev det slået fast, at Pernille Rose Grønkjær er et dansk instruktørtalent med et potentiale ud over det sædvanlige. Men talent er ikke nok til at slå igennem i dagens filmverden. Arbejdsomhed og stædighed er uundværligt, hvis talentet skal følges til dørs, og den 33-årige Pernille Rose Grønkjær har alle tre ting. Bag den glitrende forside og aktuelle medieinteresse gemmer der sig syv års hårdt og til tider ensomt slid med op- og nedture, som det har krævet en mere end almindelig stålsat personlighed at komme helskindet igennem.

Dokumentarfilmen "The Monastery" tager sit udgangspunkt i den på det tidspunkt 82-årige ungkarl Jørgen Laursen Vig, der i 50 år har drømt om at grund- lægge et kloster i det gamle slot Hesbjærg på Fyn. I sit livs sidste kamp for at virkeliggøre sin drøm møder han en russisk nonne, og deres skæbner flettes uigenkaldeligt sammen.

Mere end religionen er kærlighed og ensomhed de afgørende temaer i den historie. Nøjagtig som det er for Pernille Rose Grønkjær selv, der har forfulgt disse emner i det meste af sin karriere som filmskaber.

Pernille Rose Grønkjær kommer fra Aalborg og har ifølge nuværende kolleger i Københavns filmmiljø medbragt en god portion nordjysk lune og stædighed til hovedstaden. Efter gymnasiet lavede hun lokalradio og tv for det nordjyske publikum, inden hun blev uddannet på Filmskolens linje for dokumentarfilm. Siden har hun deltaget i produktioner til både tv og filmlærredet. I øvrigt ville hun aldrig have turdet at søge ind på Filmskolen, hvis hun havde vidst, hvor lille nåleøjet igennem den port egentlig er.

Den nordjyske tendens til at underspille sig selv har Pernille Rose Grønkjær nu ingen grund til at føre med sig. Hun er måske ikke den mest højtråbende i forsamlingen af danske filminstruktører, men "sådan en type, der lige så stille overhaler indenom og pludselig overrasker hele filmbranchen," som en kollega formulerer det.

Den stille og følsomme filminstruktør har formået at skabe bølgegang i filmverdenen, og det betegnes som fuldt fortjent, at hun nu kan glæde sig over den fornemme pris. Hun bliver sammenlignet med en instruktør som Per Fly, der fik et stort dansk gennembrud med trilogien "Bænken", "Arven" og "Drabet".

Pernille Rose Grønkjær er ikke kendt for at hvile på laurbærrene, og hun er da også allerede i gang med sit næste filmprojekt. "The Monastery" ventes at blive tilgængelig for det danske publikum i begyndelsen af det nye år.

kirke@kristeligt-dagblad.dk

Kristeligt Dagblad anmelder i næste uge "The Monastery".