Prøv avisen
Portræt

Fader til et ribstrikket ikon

I 2014 fik Jørgen Nørgaard overrakt modebladet ELLE's ærespris, ELLE-prisen. Foto: Scanpix

Grundlæggeren af modeforretningen Nørgaard på Strøget, Jørgen Nørgaard, fylder 85 år i dag

Jørgen Nørgaard blev i 1930 født ind i en familie af manufakturhandlere, og det lå således i både kort og gener, at Jørgen Nørgaard skulle beskæftige sig med mode.

Indtil 1958 havde Jørgen Nørgaards familie drevet en butik i indre by, Sørgemagasinet, der solgte sørgetøj, som man bar for at vise sin sorg i forbindelse med et dødsfald. Og det var en drastisk beslutning, da han i 1958 valgte at omdanne familieforetagendet til en forretning med mode- og designertøj henvendt til et helt andet segment, nemlig de unge. Forretningen, som de fleste modebevidste i dag er bekendt med, hedder Nørgaard på Strøget og drives i dag af Jørgen Nørgaards ene søn, Mads Nør-gaard.

Den ikoniske trøje ”101”, som Jørgen Nørgaard er kendt og elsket for, siden han designede den for snart et halvt århundrede siden, har gennem årene prydet mange danske kvinder. Jørgen Nørgaard udtænkte T-shirten som en helårsudgave af den klassiske T-shirt med korte ærmer, og i et interview i Berlingske Tidende sidste år udtalte han selv følgende om den klassiske trøje:

”Jeg tænkte: Den skal have lange ærmer, for så er den dobbelt så varm. Men den skal også have flere farver, den skal være nem at vaske, og så skal den først og fremmest have en seksualitet i sig.” Og det ribstrikkede ikon har da også forstået at forny sig, og den kan således altid fås i ”20 farver og 10 striber. Den er made in Denmark, og det fastholder vi.” som Jørgen Nørgaard fortsatte i interviewet med Berlingske.

Mads Nørgaard er i dag ansvarlig for de populære forretninger på Strøget. Herudover har Jørgen Nørgaard sønnen Jens, der ejer Café Europa på Amagertorv, sønnen Kristian samt datteren Julie, der er maler. Fødselsdagen fejres med en reception på Café Europa.