Far til Fisken Fido og meget mere

Tom Krøjer er kendt for sine farverige malerier, men har også spillet en vigtig rolle som avantgardekunstner. I morgen fylder han 70 år

Tom Krøjer har gennem sit liv afprøvet stort set alle medier og kunstgenrer. –
Tom Krøjer har gennem sit liv afprøvet stort set alle medier og kunstgenrer. –. Foto: .

Klikker man sig ind på multikunstneren Tom Krøjers hjemmeside art-king.dk får man hurtigt et indtryk af en skabende sjæl, der hverken vil lade sig begrænse af kunstgenrer, jantelov eller naturlige nådegaver.

Tom Krøjer the king of art står der med store typer i toppen af siden. Og selvom hjemmesiden stadig er under opbygning, bugner den allerede af blandt andet videokunstindslag (hvor han blandt andet spiller på el-guitar og synger uforståelige sætninger i virvaret af utallige tændte tv-skærme med hvert sit program kørende), malerier, tegninger, plakater og sågar en roman med titlen Forresten Fisken Fido, som han ifølge følgeteksten på hjemmesiden har skrevet på trods af sin ordblindhed og har lagt ud på siden med stavefejl efter afslag fra forskellige forlag.
LÆS OGSÅ: Maleren, der glemte sig selv i en højere sags tjeneste

Om afslagene skriver han selv:

Den skjulte dagsorden kunne være skomager bliv ved din læst. Nej, det vil jeg nu ikke, det er ingen kunst at gøre det, man kan.

Gennem sin karriere har Tom Krøjer da også kastet sig ud i vilde eksperimenter, der både udfordrede det, han kunne, og det, som andre måske troede var umuligt. Og i 1960erne og 1970erne blev han af samme grund en synlig skikkelse i det danske kunstmiljø som avantgardekunstner og eventmager.

Man kunne nævne mange spøjse indslag fra Krøjers krøllede hjerne i de år.

Et af dem er den udstilling for kaniner, han lavede i 1968. Og det skal tages helt bogstaveligt: Målgruppen var kaniner! Til deres ære indgik Nordens største gulerod i papmache.

Fantasien blev vægtløs, siger Tom Krøjer selv om arbejdet i de år i Lars Morells anmelderroste bog Den nye billedverden. Tom Krøjer i 60erne og 70erne, der udkom for nylig.

Tom Krøjer, der oprindelig er udlært murersvend, blev uddannet fra Kungliga Konsthögskolan i Stockholm i 1967. Han debuterede på Kunstnernes Efterårsudstilling i 1962.

I 1960erne var Tom Krøjer ifølge bogen også blandt de første, der var opmærksom på massemediernes voksende betydning. Med andre ord fandt han sin inspiration samme sted som den internationale popkunst. Og selv kastede han sig ud i alt fra maleri, happenings, kortfilm, tegneserier, performances, video og digtsamlinger til elguitar. For alt var muligt i de år.

Det hele var flyvende, som idéhistorikeren og forfatteren Lars Morell tilføjer i sin bog om kunstneren. Og Krøjer hørte på den tid til de meget flyvende. Hen over alle grænser og konventioner gik det.

Og undervejs samarbejdede han med blandt andre Paul Gernes, Jørgen Nash, Jens Jørgen Thorsen og Henrik Pryds Beck, og han blev via det fællesskab inspireret af Fluxus-kunsten, ligesom han i de tidlige år var tilknyttet både den danske Eks-Skole og den internationale Bauhaus Situationiste-bevægelse.

I dag er Krøjer af mange forbundet med sine malerier. Og han er ifølge Gyldendals åbne encyklopædi kendt for sin brug af stærke, klare farver i et fabulerende formsprog, hvori figurative og abstrakte billedelementer blandes.

Krøjer har udført flere udsmykninger, og siden 1983 har han været medlem af den anerkendte kunstnersammenslutning Grønningen. Og han har i tidens løb udstillet på et hav af steder i både ind- og udland, ligesom han i en periode var bosat i Irland.