Fra det øjeblik var han solgt til poesien og besat af litteraturen

Som leder af Louisiana Literature har Christian Lund evnet at få stjerneforfattere til at rejse langt for at være med på festivalen i Nordsjælland. Privat begyndte kærligheden til litteraturen i marts 1986

Litteraturfestivalleder Christian Lund på stranden ved Louisiana i Humlebæk.
Litteraturfestivalleder Christian Lund på stranden ved Louisiana i Humlebæk. . Foto: Klaus Holsting.

I virkeligheden er der ikke den store forskel på at jage forfattere og fisk. For at få dem på krogen må man researche, være stædig, vente, fornemme øjeblikket og slå til.

Og det er netop en kunst, som Christian Lund behersker, både i sit arbejde som leder af Louisiana Literature og i sin fritidssport, når han fanger havørreder med lygte, våddragt og spyd.

I morgen er det ottende gang, at litteraturfestivalen i Humlebæk i Nordsjælland åbner dørene for sit stadigt større og læselystne publikum. I denne ombæring med navne som Zadie Smith, Paul Auster, Laurie Anderson og nobelpristageren i litteratur 2015, Svetlana Aleksijevitj, på programmet. Og for ottende gang er det med Christian Lund som kunstnerisk arrangør.

Louisiana Literature er i dag en af de mest anerkendte litterære festivaler i Europa, og siden 2010 har Louisiana hvert år inviteret omkring 40 forfattere fra ud- og indland til at optræde på scener så vel inde i museet som ude i skulpturparken med udsigt over Øresund.

Forfatterne får ingen betaling for at deltage, men der bliver sørget godt for dem, når de er her, og festivalen er så populær, at flere selv henvender sig for at blive inviteret. Flere forfattere har i interview givet udtryk for, at der er noget ”familiefest” over festivalen. Og netop det uhøjtidelige koncept, hvor forfattere og publikum kommer tæt på hinanden, er et, som Christian Lund i sin tid lånte fra litteratur- festivalen i Reykjavik.

Christian Lund begyndte sin karriere som litteraturmenneske, da han læste på Forfatterskolen 1991-1993, senere studerede han Litteraturvidenskab på Københavns Universitet, hvor han, med lidt forsinkelse, skrev speciale om den rumænskfødte digter Paul Celan. Forsinkelsen skyldtes, at han, allerede inden specialet var skrevet, blev ansat som kulturredaktør på Information. Han har endvidere interviewet forfattere for Danmarks Radio og været redaktør på kulturprogrammet Den 11. time på DR 2 med Mikael Bertelsen og Mads Brügger, inden han i 2009 blev ansat til at idéudvikle og implementere litteraturfestivalen på Louisiana.

Arbejds- og erfaringsmæssigt er Christian Lunds cv altså i den grad på plads. Mere usædvanligt er det nok, at han præcist ved, hvornår han begyndte at interessere sig for litteratur: Det var i marts 1986.

Den 9. marts var digteren Michael Strunge sprunget ud af sit vindue på femte sal i Webersgade i København med ordene ”Nu kan jeg flyve”. Og et par dage efter havde dansklæreren på Esbjerg Statsskole nekrologen med til time i den 1.g-klasse, hvor Christian Lund gik. Fra det øjeblik var han solgt til poesien og besat af litteraturen. Først Strunge, så resten af ”80’er generationen”, ikke mindst Søren Ulrik Thomsen, og derefter alle de digtere, som var deres inspira-tion.

Christian Lunds nuværende titel er museumsinspektør, men ordet kurator passer nok bedre til det arbejde, det er at få forfattere til at interagere med hinanden og med publikum. Her er erfaring og intuition gode redskaber, men alligevel sker der altid noget uventet. For selvom man måske tror, det er hovednavnene, der vil tage de fleste stik hjem, kan det meget vel være en ukendt debutant, der læser op af sin bog, som løber med publikums hjerter.

Hvad årets scoop blev, kan først afgøres på søndag. Og det er en grad af uforudsigelighed, som Christian Lund siges at trives godt med.

Ud over at fange forfattere og fisk, holder Christian Lund af at svømme og cykle. Privat bor han med sin kæreste på Vesterbro i København.

Når Louisiana Literature 2017 er sejlet helt i havn, skal han på ferie til Grækenland. Derefter begynder arbejdet med Louisiana Literature 2018. Der skal hentes inspirationer fra litteraturfestivaler rundt i verden. New York, Oslo og Stockholm er de første tre muligheder for at lægge madding ud til de forfattere, han gerne vil fange.