Fra ”Taxa” til von Trier

Anders Refn har påvirket danske film og tv-serier som både instruktør, instruktørassistent og ikke mindst banebrydende klipper. I dag fylder han 75 år

Anders Refn drømmer stadig om at nuancere det danske selvbillede af indsatsen under Anden Verdenskrig på film. –
Anders Refn drømmer stadig om at nuancere det danske selvbillede af indsatsen under Anden Verdenskrig på film. – . Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix.

En stor film er altid et holdarbejde, og Anders Refn har spillet flere forskellige afgørende roller som filmmenneske med mange talenter. Uden Anders Refn ville en række af Lars von Triers største kunstneriske succeser for eksempel ikke have været de samme film som dem, der har høstet gyldne palmer i Cannes og skabt både beundring og forargelse over hele verden. For Anders Refn har hjulpet Trier med at skabe stor kunst ved selv at være en stor kunstner som klipper og instruktørassistent.

Således arbejdede Anders Refn tæt sammen med Lars von Trier som prisvindende klipper på ”Breaking the Waves” (1996) og ”Antichrist” (2009) og som instruktørassistent på ”Dancer in the Dark” (2000), ”Dogville” (2003), ”Melancholia” (2011), ”Nymphomaniac” (2013) og senest ”The House That Jack Built” (2018).

Anders Refn blev uddannet på instruktørlinjen fra Filmskolen i 1969. Den dengang nyoprettede filmskole havde ikke nogen klipperlinje, men han kastede sig alligevel ud i arbejdet som klipper og har siden klippet over 70 film – lige fra ”Gummi Tarzan” (1981) til ”Hvidsten gruppen”(2012).

Og som instruktør har han også selv haft store folkelige succeser. Han fik sin debut som instruktør med i publikumssuccesen ”Strømer” (1976) med Jens Okking i hovedrollen. Filmen handler – som hans tre senere film, ”Slægten” (1978), ”Sort høst” (1993) og ”De flyvende djævle” (1985) – om en selvdestruktiv mand på vej mod sin undergang. Samme temaer gav ham efterfølgende succes som instruktør af tv-serier.

Anders Refns stil var nyskabende, da han satte tempoet op og fik sat de danske tv-seeres sjæle i flammer med sine vilde biljagter og hurtige replikker i tv-serien ”Een gang strømer...” (1987), der bygger videre på spillefilmdebuten.

Ifølge en biografi om Refn på Det Danske Filminstituts hjemmeside foregreb tv-serien med sin regelbrydende klipning den ukonventionelle fortælleform i ”Breaking the Waves”. Refn skabte også konceptet til en af de største danske tv-succeser i nyere tid, den 56 afsnit lange serie ”Taxa” (1997-99), ligesom han instruerede flere afsnit af ”Landsbyen”.

Men hans store drøm om at lave en stor tv-serie om Anden Verdenskrig kom ikke igennem nåleøjet i DR’s dramaafdeling, selvom han havde skrevet manuskriptet til ”Krigen” sammen med Flemming Quist Møller med en ambition om at nuancere det danske selvbillede af besættelsestiden. Han har udtalt, at han stadig drømmer om at lave en film med samme ambition.

Til gengæld spiller han altså stadig en vigtig rolle for mange andre(s) film. Og i 2004 modtog han en Æres-Bodil for sin samlede indsats i dansk film, som han også har præget som underviser på Den Danske Filmskole og som medlem af bestyrelserne for Danske Filminstruktører og Det Danske Filminstitut.

Anders Refn, der bor i Gentofte, kommer i øvrigt selv fra en familie med kunstneriske anlæg. Hans far var teatermaler og moderen lærer. Hans nu afdøde bror Peter Refn var også filmskaber og direktør for biografen Grand Teatret, mens Anders Refn sammen filmfotografen Vibeke Winding, som han ikke længere er sammen med, har sønnen Nicolas Winding Refn, der som filminstruktør, klipper og producer selv har fået succes ved at forfølge nogle af de samme temaer som sin dygtige far.