Galskaben i Røde Mor fylder 75 år

Han var med til at danne kunstnerkollektivet Røde Mor og er kendt som et af Danmarks mest flippedemusiker-ikoner. Troels Trier fylder i morgen 75 år

Den virkelige Troels Trier, uden flyverhat og knap så ustyrlig som den persona, publikum kunne opleve i 1970-erne i protestbandet Røde Mor. -
Den virkelige Troels Trier, uden flyverhat og knap så ustyrlig som den persona, publikum kunne opleve i 1970-erne i protestbandet Røde Mor. - .

Man genkender hatten, flyverhatten, den med flapperne, som gemte ørerne. Hatten, der blev et lighedstegn med den galskab, grænsende til vanvid, som blev udløst, når kunstnerkollektivet Røde Mor med Troels Trier i spidsen gik på scenen i 1970'erne. Hatten var en fed gimmick. Men faktisk var det slet ikke meningen, at den skulle være det. Det erindrer Troels Trier i biografien ”Dobbeltgængeren” fra 2008 af journalist Lars Henriksen:

”Vi spillede så afsindigt højt, at jeg efterhånden havde udviklet en høreskade. Det tror jeg nu, at vi alle sammen havde. Jeg ledte et stykke tid efter en løsning og bar af samme grund i en periode en badehætte på scenen. Men den passede ikke rigtig til min nye figur, og så fandt jeg på flyverhatten primært fordi den dækkede for ørerne og dermed skærmede for lyden. Det er ikke en særlig rock and roll-agtig forklaring, men sådan var det.”

Når Troels Trier i morgen lørdag fylder 75 år, er det en af Danmarks helt store protestsangere og flippede ikoner, der runder tre fjerdedele af et århundrede. Men den Troels Trier, som bramfrit stod på scenen iført en flyverhat og gav den gas i 1970'erne, var ikke den samme, som når rampelyset slukkedes. Det forklarer Røde Mors tidligere guitarist, Henrik Strube:

”Troels er jo et roligt gemyt og et sødt menneske, som er rar og klog, og den Troels Trier-figur, som publikum oplevede dengang, var ikke den virkelige. Det var en persona, han lavede, som han kunne udfylde med det galskab, der gjorde, at Røde Mor ikke var et firkantet propagandaorkester, men også havde noget sjæl. Jeg sætter meget høj pris på Troels Trier og hans unikke lyriske og poetiske åre. Jeg har lært meget af ham,” siger Henrik Strube.

Troels Trier har indtil nu levet et produktivt, men også ualmindelig hårdt liv. Succes har han haft med sin musik: I slutningen af 1960'erne var han med til at danne det med tiden legendariske Røde Mor, der blandt andet udsprang af en protest mod Vietnamkrigen.

Senere igen fik han succes med sangene ”Bøf med løg” og ”Ta' på landet”, der solgte mange plader i løbet af 1980'erne. Selvom Røde Mor blev nedlagt i 1978, genopstod det i år 2002 som ”Røde Mors Rullende Rollator-Show”, og i 2007 blev Troels Trier og Røde Mor hyldet med en ærespris af den danske musikbranche for en livslang indsats for dansk musikliv.

Men hårdt har livet også behandlet ham. I 1961 mødte han og dannede par med den spansk-engelske maler Jean Logie under et kunstnerophold i Spanien.

Hun omkom dog ganske ung i en trafikulykke, hvor Troels Trier slap uskadt. Sidenhen arbejdede han i en periode med keramik sammen med kunstneren Hannelene Meinild, som han også dannede par med. Parrets datter døde tragisk ved en drukneulykke i 1968.

Han var en årrække i slutningen af 1970'erne gift med forfatter og medstifter af Røde Mor Dea Trier Mørch, som han fik tre børn med. De seneste mere end tredive år har han levet sammen med Rebecca Brüel, som han i mange år også har optrådt sammen med.

Troels Trier har de senere år erstattet musikken med malerkunst. Han er således fast tilknyttet flere gallerier rundt omkring i landet.