Han har altid eksperimenteret

Arkitekt og designer Claus Bonderup har aldrig gjort noget halvt. Engang var alt, hvad han ejede, hvidt, men nu lever han i det farverige ”Haven i Hune”. I dag fylder han 75 år

Fødselsdagen fejrer Claus Bonderup med en gruppe venner i Spanien. – Privatfoto.
Fødselsdagen fejrer Claus Bonderup med en gruppe venner i Spanien. – Privatfoto.

Det er en taknemmelig Claus Bonderup, som i dag fylder 75 år. For selvom den prisbelønnede arkitekt og designer synes, at det er modbydeligt at blive ældre, så er livet også pragtfuldt, vidunderligt og herligt. Og den skal have hele armen, så længe han stadig er her, som han siger.

Barndommens somre tilbragte han i de vindomsuste klitter ved Blokhus, og her fødtes den fascination af den vilde, utæmmede natur, der har fulgt ham gennem hele livet. Det er også her, at han i 1975 tegnede og byggede en af sine mest berømte bygninger, ”Øjne i natten”, et sommerhus, der ligger stort set helt begravet i sandede klitter, og som der er blevet udstillet et billede af på kunstmuseet Moma i New York.

Inden døre i sommerhuset holdt Claus Bonderup vægge, gulve og møbler helt i hvidt, og da han ikke er en mand, der gør noget halvt, gik også han klædt i hvidt, drak hvidvin og kørte en hvid bil, da han boede der. Det var et eksperiment, og eksperimenteret har han altid gjort. Ellers gror man fast, mener han.

I 1989 mødte han kunstmaler og havekunstner Anne Just, der var så anderledes farvestrålende. Hende blev han forelsket i og senere gift med. Men kunstneren ville ikke bo i arkitektens stramme, hvide univers, for der var så meget andet i livet, der var gråt, som hun sagde. Så sammen skabte de et hjem, der var fuldt af farver og liv.

Deres fælles hjem blev ”Haven i Hune”, som ligger i Nordjylland tæt ved Blokhus, som de sammen anlagde og udbyggede igennem deres liv sammen. I dag er haven, som Claus Bonderups hus ligger i, en populær turistattraktion, som er kåret som en af verdens 250 smukkeste haver, og som på mange måder er arkitektens øjesten og store stolthed.

”Jeg mærker en ro i sjælen, når jeg går i haven. Og da min kone blev syg af kræft og i mange år kæmpede mod sygdommen, var den med til at holde hende i live,” fortæller han.

”Den er det fodaftryk, vi sammen har sat på verden. Det, der viser, at vi engang har været her.”

I 2009 døde Anne Just efter et langt sygdomsforløb, og siden har Claus Bonderup boet alene i huset i haven. Omgivet af bøger, kunst og sine elskede udstoppede dyr. Dyr, som Anne Just alle dage hadede, og som hun forærede væk og forsøgte at slippe af med ved en hver given lejlighed. Men nu kan han have lige så mange, som han vil, fortæller han.

”Jeg ved ikke, hvor det kommer fra, men jeg er vild med dem. De er så smukke og er blevet min lidenskab. Der har Vorherre har været en god formgiver.”

Claus Bonderup er pensionist og lever med egne ord et ret dovent liv. Han er i haven, tegner de udstoppede dyr og designer stadig møbler. Og så læser han rigtig meget. En gang om måneden tager han derfor ned til den lokale boghandler og spørger: ”Hvad skal jeg nu læse?”. Og så finder boghandleren på magisk vis altid den rette bog, forklarer han.

Ved siden af arbejdet som arkitekt og designer arbejdede Claus Bonderup i mange år som underviser på Aalborg Universitet, og han var i mange år med i Akademi- raadet. Han har igennem sin karriere vundet utallige priser i ind- og udland, blandt andet Eckersberg Medaillen. Selv er han er født og opvokset i Aalborg, men flyttede som ung til København for at læse arkitektur på Det Kongelige Kunstakademis Arkitektskole, hvorfra han blev uddannet i 1969.

På akademiet mødte han Torsten Thorup. Sammen indgik de i et kunstnerisk samarbejde, som varede ved igennem størstedelen af deres karrierer, hvor de lavede alt fra Georg Jensen-ure til en sheiks palads i Kuwait. Men det var, mens de stadig studerede, at de designede et af deres mest berømte projekter. Den ikoniske ”Semi Pendel”-lampe, der stadig produceres og sælges.