Han tegner for os allesammen

Knud Holscher har som en af Danmarks mest prisvindende arkitekter altid været optaget af design, der kan holde til hverdagen. I dag fylder han 85 år

Æstetik er vigtigt, men ligeså vigtigt er det at være ydmyg, når man bruger af verdens ressourcer, mener arkitekten Knud Holscher.
Æstetik er vigtigt, men ligeså vigtigt er det at være ydmyg, når man bruger af verdens ressourcer, mener arkitekten Knud Holscher. . Foto: Polfoto.

Lidt er mere, synes at være et gennemgående tema i Knud Holschers lange arkitektliv som ”hr. Dansk Design”. Der er intet prangende bling-bling over hans designløsninger, men derimod altid en stilsikker og neddæmpet enkelhed.

Hvad enten det gælder toiletter, dørhåndtag, barnevogne, spisestel eller termokander, er det enkle, stramme og minimalistiske i højsædet. Knud Holscher sætter en ære i at skabe ting, der passer ind i menneskers hverdagsliv, og som han for nylig sagde i et interview i Politiken:

”Jeg tegner bedst for den socialdemokratiske model. Vi har ikke den store velhaverklasse her i Danmark, så jeg tegner for os allesammen.”

Æstetikken er vigtig, men det ligger ikke i hans dna at tegne noget, der er ekstravagant. ”Vi skal være ydmyge, når vi bruger af verdens ressourcer,” som han siger.

I dag fylder Knud Holscher 85 år og har i den anledning valgt at tage dagen fri til festligholdelse sammen med sin familie, kolleger og forretningsforbindelser. Men i morgen er han efter al sandsynlighed igen at finde på tegnestuen Holscher Design på Østerbro i København, som han grundlagde for mere end 20 år siden. I dag er han en af syv partnere, heriblandt sønnen Rasmus Holscher, der også er arkitekt. I samme bygning arbejder iøvrigt også hans to andre børn: Arkitekten Niels Holscher, der driver sin egen tegnestue, og billedkunstneren Tine Holscher, der har sit atelier der.

Knud Holscher er den kunstnerisk ansvarlige på tegnestuen, der beskæftiger sig med produkt-design, og i øjeblikket er han optaget af designet til de nye sporvogne til Aarhus' ”letbane”. Men også af et nyt spisebestik, som snart skal lanceres, og så vil han også gerne designe et stel, hvor tallerkner og skåle passer sammen, så det både kan stables og bruges, når der skal gemmes middagsrester i køleskabet. Sådan er han altid i gang, og har været det, siden han blev uddannet på Kunstakademiets Arkitektskole i København i begyndelsen af 1950'erne og i perioder vendte tilbage dertil som professor og underviser.

Han har arbejdet sammen med alle de store: Arne Jacobsen, Poul Henningsen og Poul Kjærholm blandt andre, og han har også selv tegnet stort. Han stod i spidsen for opførelsen af Odense Universitet og dele af Københavns Lufthavn. Fra 1970 til 72 tegnede han sin og hustruen Hennys villa ved Rude Skov i Holte nord for København. Et klassisk moderne og stilsikkert hus, der har udgjort rammen om hans familieliv lige siden. Et godt hjem er, ifølge Knud Holscher, en smuk løsning på dagligdagens funktionskrav.

Det er dog først og fremmest hans industrielle design, der har vakt anerkendelse og skaffet ham flest hæderbevisninger gennem årene. Han har tegnet for kendte firmaer som Ifö, Georg Jensen, Flos, Philips og Holmegaard og modtog allerede i 1965 sin første hæderspris, nemlig British Design Award. Siden er det blevet til blandt andet Eckersberg Medaillen, ID Prisen, Træprisen, Betonelementprisen og Den Danske Designpris otte gange. Knud Holscher er desuden ridder af Dannebrog og modtager af Kunstfondens livsvarige ydelse.

Familien tæller foruden hustruen og de tre voksne børn også seks børnebørn, der alle er garanter for et varmt og tæt familiesammenhold, der blandt andet indebærer mange rejser rundt i verden.