Prøv avisen

Hjertet brænder for kammermusik

Pianist Elisabeth Westenholz har ingen planer om at stoppe med at spille klaver, selvom dåbsattesten siger 70 år i dag. Foto: Polfoto.

I dag fylder pianist og organist Elisabeth Westenholz 70 år. Hun er opvokset ved klaveret og bliver af anmeldere betegnet som en af de stærkeste klassiske pianister i landet

Allerede som fireårig bad hun sin far om at lære hende at spille klaver. 66 år efter danser fingrene stadig over klaveret, og der er ingen planer om at stoppe. Pianist og organist Elisabeth Westenholz fylder 70 år i dag, en dag, der blev fejret på forhånd i går med en klaverkoncert på kunstmuseet Louisiana nord for København.

Elisabeth Westenholz forældre, Sven Torben Westenholz og Margrethe Holst-Knudsen, havde musikalsk baggrund og spillede klaver, så kærligheden til klaveret kommer ikke fra fremmede. De første musikalske erindringer er klarinetmusik og sange af Schubert, som hendes far fremførte i hjemmet i Næstved.

LÆS OGSÅ: Fra kammermusik til Hollywood

Kort efter at Elisabeth Westenholz som fireårig havde overtalt sin far til at lære fra sig, spillede hun to stykker for den lokale musikpædagog Harriet Østergaard-Andersen, der efterfølgende begyndte at undervise hende. Fra 12-års-alderen fik hun undervisning af Esther Vagning.

I 1959 holdt hun på Vagnings opfordring en pause fra skolen og boede tre måneder i Cardiff i Wales. Her modtog hun undervisning hos pianisten P. Piggott, spillede sammen med førsteviolinisten i byens strygekvartet og optrådte i walisisk fjernsyn. Hun blev student fra Næstved Gymnasium i 1962, selvom musikstudierne var langt mere lystbetonede end skolearbejdet.

Efter gymnasiet fik hun undervisning i Oxford hos pianisten Leonie Gombrich, som personligt havde kendt musikere som Brahms og Bruckner. Elisabeth Westenholz har med egne ord hele tiden vidst, at hun ville spille klaver. Hjertet brænder især for kammermusik.

Det er dog orgelmusikken, hun først fik en lang uddannelse i. I 1967 aflagde hun diplomeksamen på Musikkonservatoriets organistuddannelse, ikke bare fordi hun kunne lide at spille orgel, men også for at have et mere sikkert levebrød. Som yngre havde hun taget orgeltimer hos organisten Carl Johan Grum.

Det åbnede en ny verden for Elisabeth Westenholz, da hun oplevede, at man også kunne spille med benene. Fra 1968 til 1969 fungerede hun som andenorganist ved Garnisons Kirke, og dernæst var hun organist i 19 år i Holmens Kirke, hvor hun også spillede ved store begivenheder i Kongehuset.

Sideløbende med organistjobbet finpudsede hun sit klaverspil yderligere, blandt andet hos Arne Skjold Rasmussen, der dog betragtede hende mere som en kollega end som elev.

Klaveret har aldrig stået stille, og Elisabeth Westenholz er en af Danmarks mest optrædende pianister. Hun optræder både som solist og som kammermusiker og har givet koncerter i blandt andet New Zealand, Spanien, Litauen og Saudi-Arabien. Som pianist bliver hun sammenlignet med sin læremester Vagning, men har dog ikke brugt tid på at undervise elever, ligesom Vagning gjorde.

Meget af musikken er blevet indspillet på plader, blandt andet alle Beethovens klaverkoncerter med Collegium Musicum.

I april mistede hun sin mand, Preben Steen Petersen, til kræften. Sammen har de to voksne børn.

Elisabeth Westenholz har modtaget utallige legater og hædersbevisninger. Hun er ridder af Dannebrogordenen og blev i 1984 udnævnt til æresmedlem af Kammermusikforeningen. Selvom kammermusik er hendes hjertebarn, har hun været taknemmelig for alle de opgaver, hun har haft, og er glad for, at der stadig er bud efter hende.