Hos kapelmesteren går leg og disciplin hånd i hånd

For et år siden tiltrådte Carsten Seyer-Hansen som kapelmester for Københavns Drengekor og kantor ved Københavns Domkirke. På onsdag kan han fejre 50-årsfødselsdag med en lang arbejdsdag og en aften med kortspil med vennerne i Aarhus, hvor han gennem 17 år opbyggede domkirkens stærke korprofil

Carsten Seyer-Hansen holder daglige korprøver med Københavns Drengekor på Sankt Annæ Gymnasium, hvor alle korets medlemmer går i skole.
Carsten Seyer-Hansen holder daglige korprøver med Københavns Drengekor på Sankt Annæ Gymnasium, hvor alle korets medlemmer går i skole. Foto: Leif Tuxen.

På onsdag fylder Carsten Seyer-Hansen 50 år, men han har ikke tid til at sidde længe over morgenkaffen, for den runde fødselsdag falder sammen med hans ugentlige arbejdsdag på Det Jyske Musikkonservatorium i Aarhus, hvor han er lektor i klassisk korledelse. Når den lange arbejdsdag på konservatoriet er slut, har han dog inviteret et par af sine gamle venner fra Aarhus ud på et glas og et spil kort. Desuden har han arrangeret en lille fejring med kollegerne fra Aarhus Domkirke, hvor han er kantor, og fra Sankt Annæ Gymnasium, hvor han er korleder. Gymnasiet ligger ikke langt fra det gamle hus i Valby i København, som Carsten Seyer-Hansen går og bygger om på – med god gavn af de håndværkskompetencer, hans tømreruddannede far har givet videre til ham.

Carsten Seyer-Hansen voksede op langt ude på landet på Givskud Mark i Midtjylland, hvor hans forældre havde et husmandssted, og hvor han fik lov at hjælpe til med alt muligt praktisk arbejde, ligesom han havde sin egen traktor, han kørte rundt på.

”Jeg spejlede mig som alle børn i mine omgivelser, og jeg kunne være blevet slagter eller revisor eller landmand eller tømrer, og det havde også været vældig skønt. Det er ofte tilfældigheder, der spiller ind, men naturligvis har jeg haft en eller anden indre længsel eller drivkraft, der holdt mig fast ved musikken, selvom jeg ikke havde noget fællesskab med jævnaldrende omkring den og ikke anede, hvad korsang var,” siger han.

Carsten Seyer-Hansens mor spillede klaver og lyttede til klassisk musik, og hun sørgede for, at sønnen fik klavertimer hos den konservatorieuddannet Egon Pedersen. Her gik Carsten Seyer-Hansen til eneundervisning, fra han var seks år, til han blev student og flyttede til Aarhus for at studere musikvidenskab og filosofi.

I 2003 blev han ansat som domkantor ved Aarhus Domkirke, hvor der på det tidspunkt ikke var nogen drengekorstradition, og han byggede Skt. Clemens Drengekor op fra bunden til høj klasse. Sideløbende underviste han på konservatoriet og stiftede flere kor, som han blev dirigent for, ligesom han skabte nye musikalske møder mellem drengekoret og jazzmusikken, blandt andet i samarbejde med trompetist og komponist Jacob Buchanan.

I 2012 uropførte han Jakob Buchanans ”Requiem” med Aarhus Jazzorchestra, Marilyn Mazur, Indra, Jakob Bro og Aarhus Domkirkes Kantori, som blev indspillet i 2014 og i 2016 vandt to Danish Music Awards.

”Med et kormiljø, som det, der er vokset frem i Aarhus, og i endnu højere grad det, jeg nu er trådt ind i her i København, kan vi skabe nogle rammer, hvor man kan fastholde de unge. Det tager lang tid at blive en dygtig korsanger og bygge et kor op. Der er ikke nogen hurtige X-Factor-fix. Derfor skal vi finde en måde, hvor det sociale og det kunstnerisk ambitiøse kan gå hånd i hånd, så drengene har lyst til at blive hængende. Korsang kræver disciplin. Ellers kommer der ikke et samlet, musikalsk udtryk ud af det – og slet ikke på højt niveau. Men min kongstanke er, at disciplinen skal gå hånd i hånd med det legende,” siger Carsten Seyer-Hansen.

Den filosofi har han taget med til København, hvor han siden august sidste år har været kapelmester for Københavns Drengekor og kantor ved Københavns Domkirke. En stilling, han overtog efter Ebbe Munk, der gik på pension efter 29 år på posten.

”Der skal være koncentration under prøverne, men hvis jeg kan vælge, vil jeg da hellere aflede drengene musikalsk end skælde dem ud. Når drengene så har koncentreret sig under prøven, er det til gengæld helt fint for mig, at de går derfra lettere larmende, fordi de skal have afløb for alle de spirende hormoner, de har lagt en dæmper på under prøven,” siger han.

Carsten Seyer-Hansen er den første i rækken af kapelmestre for det traditionsrige drengekor, der ikke selv har sunget i drengekor som barn.

”Jeg har arbejdet med voksenkor op til højeste niveau, og mit blik på drengekorsverdenen har derfor været den voksne, professionelle korists, men med et barns sind. Jeg lægger stor vægt på det legende element i musikken,” siger han.

Udover arbejdet med drengekoret får Carsten Seyer-Hansen fortsat tid til at dirigere en række andre ensembler og skal blandt andet med vokalgruppen Concert Clemens til Bach-festival i Leipzig i juni næste år. Desuden skriver han selv sange med Anne Marie Schlichtkrull i fritiden, laver gerne god mad og holder gang i L’hombre-spillet med sine venner i Trøjborg L’hombre Laug i Aarhus. I sine friweekender tager han gerne sammen med hustruen Mette, der er gymnasielærer på Sankt Annæ Gymnasium, et par dage til sommerhuset på Mols.